Grønn by

Hva slags by vil du ha? Hva er en fornuftig forvaltning av arealene vi har, og hva er bærekraftige svar på utfordringene innenfor klima- og miljøtrusselen?

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) ønsker å rette oppmerksomheten mot viktigheten av økt vern av natur og biologisk mangfold i urbane områder. Oslo regionen er et av områdene i landet med størst biologisk mangfold. Samtidig setter befolkningsvekst, økt byggingsvirksomhet, forvaltning og bruk av grøntområder press på bynaturen. Dette er tema som engasjerer mange innbyggere i Oslo og Akershus, og som NOA tar tak i.

Oslo er en av Europas raskest voksende byer. Oslo kommune har tatt FNs bærekraftsmål seriøst og planlegger å kutte byens samlede CO2 utslipp med 50 % innen 2020, med et langsiktig mål om å bli en ‘nullutslippsby’ innen 2050. I lys av kommunens klimastrategi, har det blitt åpnet opp for økt boligbygging og fortetting i sentrum og bynære områder. Presset på parker, privathager og ‘ville’ naturområder i både urbane områder og villastrøk blir stadig større når Oslo kommunes fortettingspolitikk forenes med opportunistiske eiendomsutviklere. Konsekvensene av byfortetting på naturmangfold, på innbyggernes tilgang til rekreasjonsområder, utemiljøer i umiddelbar nærhet til boområdene, innbyggernes mentale helse og trivsel har i stor grad blitt neglisjert i byutviklingen.

Osloregionen har landets rikeste biologiske mangfold. Samtidig er Osloregionen landets tettest befolkede område og området hvor det bygges mest på landsbasis. Oslo har derfor et spesielt ansvar til å ivareta grøntområder og naturmangfold i byutviklingen. I de senere årene har biologisk mangfold, bevaring av grøntområder og innbyggerens medvirkning fått mer oppmerksomhet i offentlig debatt, og på en del områder har teori blitt omgjort til handling. Likevel fortsetter utbygging og fortetting av urbane områder og villastrøk i en så stor grad og i et såpass raskt tempo at den totale effekten av Oslos byutvikling ikke nødvendigvis kan ansees for å være økologisk og sosialt bærekraftig. Oslo bør derfor sette mye større fokus på byøkologi og innbyggernes medvirkning i målet om å tilrettelegge for en bærekraftig byutvikling og i å innfri FNs bærekraftsmål.

Byøkologi omhandler samspillet mellom menneskelige aktiviteter, de sosiale og naturlige prosesser i urbane områder. NOAs Byøkologiske arbeidsgruppe vil rette fokus på hvordan vi kan tilrettelegge for en bærekraftig byutvikling som i større grad ivaretar samspillet og sammenhengene mellom innbyggerne, sosiale praksiser og naturen i byen. Gjennom igangsetting av prosjekter, holdningskampanjer og formidling ønsker NOA å bidra til å tilrettelegge for økt lokal medvirkning i byutviklingen som ivaretar byens artsmangfold, innbyggernes trivsel, bruk og tilgang til grøntområder.

Vil du bidra?
Les mer om vår byøkologiske arbeidsgruppe her, eller i menyen til høyre.

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.05.2020

Sykkeltips fra Naturvernforbundet:

Inviter på sykkeltur!

Hvis man ikke har syklet på lenge kan det være litt tiltak. Dersom noen tilrettelegger er det mye lettere å komme i gang. En sykkeltur sammen med andre kan gi en god sykkelopplevelse og få enda flere til å bli glad i å sykle!

Sykkelstand
Sykkeltips fra Naturvernforbundet:

Arranger el-sykkelstand

El-sykling er morsomt, miljøvennlig, økonomisk og bra for helsa. Likevel er det mange som fortsatt aldri har prøvd selv. Hva med å arrangere en sykkelstand hvor folk får mulighet til å prøve el-sykkel?