Grønn by

Hva slags by vil du ha? Hva er en fornuftig forvaltning av arealene vi har, og hva er bærekraftige svar på utfordringene innenfor klima- og miljøtrusselen?

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) ønsker å rette oppmerksomheten mot viktigheten av økt vern av natur og biologisk mangfold i urbane områder. Oslo regionen er et av områdene i landet med størst biologisk mangfold. Samtidig setter befolkningsvekst, økt byggingsvirksomhet, forvaltning og bruk av grøntområder press på bynaturen. Dette er tema som engasjerer mange innbyggere i Oslo og Akershus, og som NOA tar tak i.

Oslo er en av Europas raskest voksende byer. Oslo kommune har tatt FNs bærekraftsmål seriøst og planlegger å kutte byens samlede CO2 utslipp med 50 % innen 2020, med et langsiktig mål om å bli en ‘nullutslippsby’ innen 2050. I lys av kommunens klimastrategi, har det blitt åpnet opp for økt boligbygging og fortetting i sentrum og bynære områder. Presset på parker, privathager og ‘ville’ naturområder i både urbane områder og villastrøk blir stadig større når Oslo kommunes fortettingspolitikk forenes med opportunistiske eiendomsutviklere. Konsekvensene av byfortetting på naturmangfold, på innbyggernes tilgang til rekreasjonsområder, utemiljøer i umiddelbar nærhet til boområdene, innbyggernes mentale helse og trivsel har i stor grad blitt neglisjert i byutviklingen.

Osloregionen har landets rikeste biologiske mangfold. Samtidig er Osloregionen landets tettest befolkede område og området hvor det bygges mest på landsbasis. Oslo har derfor et spesielt ansvar til å ivareta grøntområder og naturmangfold i byutviklingen. I de senere årene har biologisk mangfold, bevaring av grøntområder og innbyggerens medvirkning fått mer oppmerksomhet i offentlig debatt, og på en del områder har teori blitt omgjort til handling. Likevel fortsetter utbygging og fortetting av urbane områder og villastrøk i en så stor grad og i et såpass raskt tempo at den totale effekten av Oslos byutvikling ikke nødvendigvis kan ansees for å være økologisk og sosialt bærekraftig. Oslo bør derfor sette mye større fokus på byøkologi og innbyggernes medvirkning i målet om å tilrettelegge for en bærekraftig byutvikling og i å innfri FNs bærekraftsmål.

Byøkologi omhandler samspillet mellom menneskelige aktiviteter, de sosiale og naturlige prosesser i urbane områder. NOAs Byøkologiske arbeidsgruppe vil rette fokus på hvordan vi kan tilrettelegge for en bærekraftig byutvikling som i større grad ivaretar samspillet og sammenhengene mellom innbyggerne, sosiale praksiser og naturen i byen. Gjennom igangsetting av prosjekter, holdningskampanjer og formidling ønsker NOA å bidra til å tilrettelegge for økt lokal medvirkning i byutviklingen som ivaretar byens artsmangfold, innbyggernes trivsel, bruk og tilgang til grøntområder.

Vil du bidra?
Les mer om vår byøkologiske arbeidsgruppe her, eller i menyen til høyre.

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.05.2020

Helga og sykkel
Sykkeltips fra Naturvernforbundet:

Vinn en sykkelvei!

Ingenting føles bedre enn å få gjennomslag og vinne saken man har jobbet for i lang tid. Å få bygget en sykkelvei i nærområdet er en god måte å sørge for at flere får muligheten til å sykle mer!

SykkeldagSt

Bli med å inspirere til sykling

07.03.2017 | Sist oppdatert: 16.03.2018

Vi lar folk prøve elsykkel og gir tips og triks for eksempel til fine sykkelturer. Ikke minst arbeider vi opp mot skoler og politikere for å gjøre det enklere å sykle.

Maria sykler

Fly med Scushis elsykler

05.10.2016 | Sist oppdatert: 25.06.2018

”Scushi elsykkel” vil fra i høst låne ut elsykler i opptil ei uke. Slik kan flere få mulighet til å prøve elsykkelsmilet.

Ev536

Slik tester du en elsykkel

Vi gir arbeidstakere mulighet til å prøve elsykkel i opp til ei uke gjennom sykle.moveabout.no. Her får du ti tips til hva du bør teste ut.