Grønn by

Hva slags by vil du ha? Hva er en fornuftig forvaltning av arealene vi har, og hva er bærekraftige svar på utfordringene innenfor klima- og miljøtrusselen?

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) ønsker å rette oppmerksomheten mot viktigheten av økt vern av natur og biologisk mangfold i urbane områder. Oslo regionen er et av områdene i landet med størst biologisk mangfold. Samtidig setter befolkningsvekst, økt byggingsvirksomhet, forvaltning og bruk av grøntområder press på bynaturen. Dette er tema som engasjerer mange innbyggere i Oslo og Akershus, og som NOA tar tak i.

Oslo er en av Europas raskest voksende byer. Oslo kommune har tatt FNs bærekraftsmål seriøst og planlegger å kutte byens samlede CO2 utslipp med 50 % innen 2020, med et langsiktig mål om å bli en ‘nullutslippsby’ innen 2050. I lys av kommunens klimastrategi, har det blitt åpnet opp for økt boligbygging og fortetting i sentrum og bynære områder. Presset på parker, privathager og ‘ville’ naturområder i både urbane områder og villastrøk blir stadig større når Oslo kommunes fortettingspolitikk forenes med opportunistiske eiendomsutviklere. Konsekvensene av byfortetting på naturmangfold, på innbyggernes tilgang til rekreasjonsområder, utemiljøer i umiddelbar nærhet til boområdene, innbyggernes mentale helse og trivsel har i stor grad blitt neglisjert i byutviklingen.

Osloregionen har landets rikeste biologiske mangfold. Samtidig er Osloregionen landets tettest befolkede område og området hvor det bygges mest på landsbasis. Oslo har derfor et spesielt ansvar til å ivareta grøntområder og naturmangfold i byutviklingen. I de senere årene har biologisk mangfold, bevaring av grøntområder og innbyggerens medvirkning fått mer oppmerksomhet i offentlig debatt, og på en del områder har teori blitt omgjort til handling. Likevel fortsetter utbygging og fortetting av urbane områder og villastrøk i en så stor grad og i et såpass raskt tempo at den totale effekten av Oslos byutvikling ikke nødvendigvis kan ansees for å være økologisk og sosialt bærekraftig. Oslo bør derfor sette mye større fokus på byøkologi og innbyggernes medvirkning i målet om å tilrettelegge for en bærekraftig byutvikling og i å innfri FNs bærekraftsmål.

Byøkologi omhandler samspillet mellom menneskelige aktiviteter, de sosiale og naturlige prosesser i urbane områder. NOAs Byøkologiske arbeidsgruppe vil rette fokus på hvordan vi kan tilrettelegge for en bærekraftig byutvikling som i større grad ivaretar samspillet og sammenhengene mellom innbyggerne, sosiale praksiser og naturen i byen. Gjennom igangsetting av prosjekter, holdningskampanjer og formidling ønsker NOA å bidra til å tilrettelegge for økt lokal medvirkning i byutviklingen som ivaretar byens artsmangfold, innbyggernes trivsel, bruk og tilgang til grøntområder.

Vil du bidra?
Les mer om vår byøkologiske arbeidsgruppe her, eller i menyen til høyre.

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.05.2020

Prøvekjøre (42 of 82)
Hverdagsreiser

Derfor er elsykkel bedre enn bil

En elsykkel er en sykkel der en elektrisk motor gjør syklingen enda lettere. På korte distanser kan el-sykkelen være et mye bedre alternativ enn bil.

Renovasjonsetatens ansatte vil sykle

Naturvernforbundet og Renovasjonsetaten vil at flere skal "Sykle, så klart". På torsdag 7. april fikk de ansatte prøve elsykler av alskens slag og treningssyklistens utfordret de smilende el-syklistene til kappløp.

Grefsen

TETTERE OG HØYERE I VILLASTRØK?

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) støtter en fortetting rundt kollektivknutepunktene i og utenfor Oslo, men vi støtter ikke en generell satsing på høyhus. Fortetting er nødvendig for å spare grønne arealer og for å redusere transportbehov og bilbruk.

Maten som vokser rett utenfor døra

Det er stor sannsynlighet for at i nærmeste skogholt og veikant er det masse spiselige planter som kan sette prikken over i’en i middagen. Mer kortreist og økologisk blir det ikke!