Familiesøndagstur til Røverkollen

Håvard Pedersen viste frem både kobbergruve, Maridalsvannets underjordiske ganger til Grorudalen, gamle gravplasser, byens beste utsikt og hoppeløypa. De 10 barna og 20 voksne som var med på turen ble mektig imponert over Røverkollen.

På en av de varme søndagene i mai arrangererte Lillomarkas Venner og NAturvernforbundet i Oslo og Akershus familiesøndagstur til Røverkollen. Skogoppsynsmann gjennom 44 år i Lillomarka, Håvard Pedersen, ledet an. 18 voksne og 10 barn fikk se, høre og oppleve mange av de skjulte skattene som Røverkollen er så full av etter å ha vært tilholdssted for røvere og andre som har villet gjemme seg bort og ha god utsikt. det ble også tid til et oppfriskende bad i Steinbruvann.

Image

Røverkollen strekker seg majestetisk mot himmelen bak Romsås. Det er en markant topp dekket av spennende eventyrskog. Ta med barna og bli med på oppdagelsesferd over Røverkollen.

Inn i eventyrskogen.

Frammøte Romsås kirke kl 11.00, hvor det er bussholdeplass for rute 63 (Romsås ring med utgangspunkt Grorud T. kl 10.45. Til Grorud T kommer man med linje 4 og 5, eller buss 31, 66, 79, 120, 380 og 390), P-plass bak kirken som ligger ved veien Ravnkollbakken.

Turen går på små stier og i terreng, lengde ca 4 km, og varighet ca 4 timer. Mat og drikke medbringes for spisepause på et av Røverkollens flotte utsiktspunkter. Vi får høre om hvordan Røverkollen fikk det nifse navnet sitt, så blir både sagn og historie underveis, og får samtidig høre om hvorfor skogen er så spesiell at området vi går gjennom er foreslått vernet. Muligheter for bad i Steinbruvann (barnevennlig strand) mot slutten av turen.

Medarragør: Lillomarkas Venner (LV).