Bli med på våre aktiviteter i 2022

Bli med på fuglekasssnekring, fuglesangtur eller slåttonn. Har du forslag til sykkeltiltak i nærområdene eller er det en viktig miljøsak i ditt nærområde? Bli med på noe av det som skjer i Naturvernforbundet Oslo sør. Naturvernforbundet Oslo sør har planlagt flere aktiviteter for året og vi vil gjerne ha med deg. Kom og delta på et av våre arrangementer og ta kontakt om du har lyst til hjelpe til med noe praktisk eller engasjere deg mer i en sak. Med flere frivillige kan vi gjøre mer for miljøet og naturen sammen.

Her er oversikt over planlagte aktiviteter våren 2022. Vi oppdaterer underveis og vil gjerne ha forslag til andre aktiviteter.

Fuglekassesnekring på Skytterhytta i Prinsdalen

Tid: søndag 6. mars kl. 13.00

Sted: Speiderhytta i Prinsdalen, Øvre Prinsdalsvei 100

Vi hjelper småfuglene med å snekre fuglekasser. Naturvernforbundet stiller med byggesett, men ta gjerne med egen hammer. Det blir bål og mulighet for å grille. All aktivitet er ute. Arrangementet er i samarbeid med Hauketo-Prinsdal speirgruppe. Arrangementet finner sted på speiderhytta, også kjent som skytterhytta i Prinsdalen.

Vil du bidra? Har du lyst til å være med å veilede i snekringen, hjelpe til med å klargjøre byggesett eller passe bål?  Vi vil gjerne ha flere frivillige. Ta kontakt med oss.

Fuglekassesnekring på Sagstua

Tid: søndag 27. mars kl. 13.00

Sted: Sagstua ved Skulleruddumpa

Vi hjelper småfuglene med å snekre fuglekasser. Naturvernforbundet stiller med byggesett, men ta gjerne med egen hammer. Det blir bål og mulighet for å grille. All aktivitet er ute. Arrangementet er i samarbeid med Miljøprosjekt Ljanselva.

Fuglesangtur langs Ljanselva

Tid:  mandag 9. mai fra kl 18.00 – 20.00

Oppmøte: busstoppen ved Ljabru hovedgård.

Vi går oppover langs med Ljanselva fra Ljabrua og opp til Sagstua ved Skulleruddumpa. På turen lytter vi etter ulike fugler og lærer triks for å kjenne dem igjen. Samling på Sagstua for en fugleprat og kaffe når vi vi kommer fram. Arrangementet er i samarbeid med Miljøprosjekt Ljanselva. Det er mulig å ta buss nr. 79 til Ljabru hovedgård.

Slåttedugnader på Ulsrud i juni og agust

Har du lyst til å være med å ta vare på kulturlandskapet og det biologiske mangfoldet i byen. Bli med på slåttedugnader på Ulsrud i Østensjø bydel. Vi jobber med å fjerne fremmede svartelistede arter og slår med ljå for å legge til rette for tradisjonelle engblomster. Dato er ikke satt, men ta kontakt med Ingvild på ingvild.melvar.hanssen@gmail.com om du vil være med.

Følg med på våre nettdiser eller vår facebookside for informasjon om våre arrangementer og kommende planer.

Vil du være med som frivillig på våre arrangmenter? Vi vil gjerne ha kontakt med deg som kan ha lyst til å hjelpe til med å promotere eller organisere arrangementer i forkant eller underveis. Kanskje du er flink til å lage plakater, tar fine naturbilder, kan noe om nærområdet vårt eller bare er god til formidle,  eller vil bidra med andre praktiske ting som å bake en kake og passe bålet?

Ta kontakt med oss på oslosor@naturvernforbundet.no.

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.02.2022