Elsykkelsmilet på Bygdøy

Man blir glad av å sykle på Bygdøy, spesielt når man sykler opp en bakke på elsykkel.

Lån elsykkel og sykle til en perle nær deg

Sola skinner. Du er lei av å sitte på baken. Da er det fint å kunne hoppe på sykkelen å sykle en tur til en av de mange perlene i Oslo og Akershus. Vi gir deg 10 tips til turer i finværet: Mangler du sykkel? Hver uke gir vi folk i Oslo og Bærum muligheten til å prøve elsykkel ei uke.

1. Slik finner du veien - Google Maps og skilter er dine venner

Google Maps er en god venn, når du skal finne veien fra der du bor eller jobber, til nærmeste koselige badeplass eller attraksjon. Alternativt kan du bruke andre karttjenester slik som Bikemap eller Skiforeningens kartfunksjon. Sykkel i Oslo har til og med laget et interaktivt kart der du kan finne nærmeste sykkelpumpe og -teller. Har du en mobilholder eller GPS du kan feste på styret, reduserer du mulighetene for å sykle feil.

Alternativt kan du kikke ekstra godt på kartet før du sykler avsted. Dersom du vet hvilke steder du bør følge skiltingen til, slipper du mange stopp underveis.

2. Med elsykkel trenger du ikke tenke på antall høydemeter eller om du er sprek. Du kan lett ta med både piknikutstyr og badetøy.

Sykler du på elsykkel trenger du ikke tenke på antall høydemeter eller om du er i god nok form, så lenge du har ladet opp batteriet. På kortere turer er ikke batterikapasitet et problem, men skal du på langtur bør du ta med deg et ekstra batteri. Ansatte ved arbeidsplasser som er med på "Sykle, så klart" og Naturvernforbundets medlemmer får tilgang til å prøve elsykkel ei uke. I tillegg velger vi noen heldige hver uke som kan få prøve elsykkel ei uke gjennom sykle.moveabout.no.  Ansatte ved arbeidsplasser kan registrere seg ved hjelp av sin ansattepost på sykle.moveabout.no. Andre som vil prøve, inkludert medlemmer, fyller ut dette skjemaet.

3. Ta sykkelen gratis med på T-banen i juli

Vanligvis må du betale barnebillett for sykkelen, men hele juli kan du ta med sykkelen gratis på T-banen døgnet rundt. Les mer på ruter.no. Dermed kan du for eksempel ta T-banen til Sognsvann og sykle på noen av de mange grusveiene i marka. Få oversikt over turveier for sykkel her. Husk å vise omtanke for de mange som går tur i marka, som liker skogens ro.

4. Ta med sykkelen på tog og sykle en liten tur til Ormøya og Malmøya

Det koster vanligvis 50 % av prisen på en voksenbillett for å ta med sykkelen på toget. Det koster maksimalt 204 kr. Da kan du for eksempel ta toget fra Asker til Oslo S og sykle til Ormøya og Malmøya, to øyer med fine bygg, bruer, naturreservat og strand. Selve sykkelturen blir da på omlag 16 km, tur-retur, og vil ta omlag en time på elsykkel. Les mer her.

4. Sykle en tur på Bygdøy for å gå på museum, bade eller grille

På Bygdøy er det mye og ta seg til, enten man liker gamle bygninger, gamle båter, grilling, bading eller se på blomster og bier. Du kommer deg lett til Bygdøy fra EVO elsykler på Skøyen, der du kan låne en elsykkel ved å fylle ut detaljer her. På Bygdøy finner du turområdet på Huk, Frammuseet, Vikingmuseet , Holocaustsenteret og ikke minst Norsk Folkemuseum.

Du kan helt fint sykle på gang- og sykkelstier på Bygdøy, men hold god avstand til fotgjengere og passer fotgjengerne i passende fart.

Du kan også bare sykle en liten rundtur på Bygdøy for kosens skyld. Kart og eksempel på rundtur finner du her.

Naturvernforbundet har laget et naturkart om Kongeskogen og Bygdøy.

5. Sykle til Mærradalen og Bogstad gård

Anslått tid for en på kosetur: 17 km 1-2 timers tur

Du kan også ta turen som går opp igjennom Mærradalen. Vil du sykle litt lengre kan du ta turen videre til Bogstadvannet og Bogstad gård. Her er muligheter for å både bade og å drikke en kopp med kaffe på gården. Men OBS! Det er best å bade når temperaturen i vannet er under 20 grader, er den over, kan du begynne å klø på grunn av ikter

Vil du lære om naturen? Sjekk ut Naturvernforbundet i Oslo og Akershus sitt naturkart for Mærradalen og Bogstad.

6. Sykle rundt Maridalsvannet

Start/slutt: EVO elsykkel/T-banen i Nydalen: 17 km 1 time -2 timer

Start/slutt: Kjelsås togstasjon og rundt vannet: 12 km – 30 min -1 time

Låner du elsykkel ei uke fra EVO-elsykler i Nydalen er det ikke lange veien opp til Maridalen og rundt. Alternativt kan du sykle Akerselva ned. Vær obs på at gang- og sykkelveien langs Akerselva er fullt med folk på solfylte dager så her må du være forberedt på å sykle sakte.

Alternativt kan du ta egen sykkel til Kjelsås togstasjon og sykle rundt Maridalsvannet eller ned Akerselva.

7. Sykle fra Økern til Trollvann

Tur/retur Økern T-banestopp/Buddy electrics - Trollvann: 9 km

Henter du elsykkelen på Buddy electrics, kan du gi sykkelen en skikkelig bakketest ved å legge turen til Trollvann. Sykle den opp til Trollvann og ta et lite bad der, før du sykler tilbake til din ønskede destinasjon. I følge Google tar det 35-40 minutter opp bakkene med vanlig sykkel. Så kan du se selv hvordan det går opp bakkene på elsykkelen.

Les om Trollvann.

8. En liten rundtur fra Sandvika og rundt Kolsåstoppen

Anslått tid på elsykkel for den som ikke stresser: 1-2 timer

Henter du sykkelen fra Schushi Sandvika eller EVO Elsykler i Sandvika kan du prøve sykkelen på en om lag 20 km lang tur rundt Kolsås. Du er innom et landskapsvernområde, følger deler av traseen til den historisk interessante Ankerveien og får sykle på en flott turvei langs elven Lomma. Men turen både starter og slutter i tettstedet Sandvika.  Du finner turen på Lommekjent.

9. Ta båt til et hyggelig sted og sykle på tur derfra

Du kan for eksempel ta båt til Nesodden, Vollen eller Drøbak. Fra Vollen, det gamle og fine handelsstedet i Asker, kan du for eksempel sykle til Bjerkås og tilbake. NB! Dobbeltsjekk med båten du har tenkt å ta om de tar imot sykler. Mange båter tar ikke imot sykler etter kl 09:00 om morgenen. Så Vollenturen kan bli en sykkeltur for skikkelige morgenfugler. Nesodden-båten er den båten det er enklest å ta med seg sykkel, men også her er det restriksjoner. Et alternativ er å sykle til Rådhuskaia, parkere sykkelen. Ta båten til en av øyene eller Vollen, spasere rundt, se på fuglene, humlene, spise is og bade. Ta båten tilbake og sykle til din ønskede destinasjon.

Rutetider til båtene kan du finne her.

Dette punktet ble oppdatert etter nærmere informasjon fra Ruter.

10. Jakt på stolpene

I mange kommuner er det blitt et nytt populært fenomen for store og små, nemlig stolpejakten. Du laster ned appen Stolpejakten og der kan du finne stolper til fots, og mange også på sykkelen. Appen er koblet opp mot Google Maps, som gjør det lett å finne de rette stolpene å jakte på med sykkel.

Finn flere turtips her:
- Syklistene
- I boka "På sykkel i Oslo - i byen og marka" av Øyvind Wold, utgitt i 2014.

Har du flere gode turtips for syklister som du har lyst til å dele med andre? Ta kontakt med Kristin H. Rørvik på epost kr@naturvernforbundet.no.