TEMA

NOA engasjerer seg for natur og miljø i både Marka, byen og fjorden og sitter på mye kunnskap om biologisk mangfold, miljøproblematikk og skogbruk. I menyen til høyre kan du lese om de ulike områdene vi engaserer oss i, og lære mer om den spennende OsloMarka, skog, fjord og by. Du kan også lese mer om vårt formidlingsarbeid mot barn og unge i skolen.

Vil du bli aktiv i et fint milø med grønt fokus? Vi blir alltid glade for støtte og engasjerte frivillige, meld deg inn her.

Krokløken

Marka og skog

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) har i mange år arbeidet for Marka og skogvern. Nå øker vi aktiviteten for beskytte naturen og ivareta opplevelsesverdiene i Oslomarka.

DSC04074

Oslomarka drives hardest i landet - Løvenskiold sier blankt nei til mer verning.

Bare 14 prosent av Oslomarka er spart for flatehugst. Naturvernforbundet vil verne mer. Løvenskiold sier blankt nei. Løvenskiold-Vækerø, Nordmarkas største private skogeier, ga i sommer beskjed til Fylkesmannen at selskapet har vernet nok, og avslutter den frivillige verneprosessen. Fordi Regjeringen har bestemt at alt skogvern i Norge nå skal være frivillig betyr dette at verneprosessen har stoppet opp

Brekke

BYUTVIKLING I OSLO

Byrådet har kommet med forslag til ny samfunnsdel til kommuneplanen. Den styrer utviklingen for byen i årene som kommer. Her kan du les NOAs innspill i saken.