• Nordland

28.oktober 2016 - inspirasjon og kunnskapsmøte

Bodømarka 2020.

12.10.2016 | Sist oppdatert: 13.10.2016

Til å sette søkely på bymarkutfordringene vi har i Bodø og våre ønsker for en sterkere beskyttelse av Bodømarka mot nedbygging og ett klarere forvaltningsregime som bedre ivaretar og koordinerer de mange interessentene og brukere av Bodømarka ønsker Naturvernforbundet i Salten, BOT og Bodø Friluftsforum å invitere til ett inspirasjon og kunnskapsmøte.

strandryddningsaksjon.

Standryddedag på Kalsøyvær

20.09.2016 | Sist oppdatert: 21.09.2016

i sommer arrangerte Naturvernforbundet i Salten sammen med RamSalten våtmarksenter en strandryddeaksjon - les rapport og se bilder fra turen

Gaukværøya

Høringsuttalelse om oppdrettsanlegg i Bø

18.05.2016 | Sist oppdatert: 19.05.2016

Denne skjærgården er et av de flotteste kystlandskap vi har i Norge og bør ikke utsettes for de negative belastninger et åpent oppdrett gir. I tillegg til at området er mye brukt i forbindelse med fiske, båtliv, rekreasjon og turisme, framstår området som uberørt av industri og andre tekniske inngrep. Dette gir området en stor verdi, som vil forringes med et oppdrettsanlegg. Det skriver Naturvernforbundet i Nordland i denne høringen.

Snøskuterløype
Høringsuttalelse vedrørende forslag til plan for løyper til fornøyelseskjøring med snøskuter i Rana

Høringsuttalelse skuterløyper i Rana

Forslag til plan for løyper til fornøyelseskjøring med snøskuter ble lagt ut til høring med høringsfrist 29.01.16. Naturvernforbundet i Rana og omegn mener at teknisk avdeling og miljøetaten i Rana kommune i hovedsak har gjort et grundig utredningsarbeid og konsekvens- utredning av de foreslåtte løypeforslagene. Av disse utredningene går det fram at 11 av 12 skuterløypene som er vurdert har fått konklusjonen ”uakseptabel konflikt” (karakteren - 3) i konsekvensutredningen på et eller flere av vurderingsområdene.