Naturvernforbundet i Salten

Styret i Naturvernforbundet i Salten, salten@naturvernforbundet.no

Medlemsmøte Sørfinnset, høsten 2020
Naturvernforbundet i Salten - styret 2022:

E-post: salten@naturvernforbundet.no

Leder:
Kaja Langvik-Hansen

Styremedlemmer:
Gisle Sæterhaug, Fauske
Jonas Jensen Gildeskål, Fleinvær
Hanne-Mari Seljesæter, Bodø
Marianne Vigdisdatter Berg, Bodø

Varamedlemmer:
Zdenek Dvorak, Bodø

Saker vi skal arbeide med i 2022:

• Naturmangfold
  • Plansaker
  • Arrangementer knyttet til «grønn hverdag»
  • Fokus på hva som skjer i havet, dette innebærer både oppdrett, fiskeri marint vern og bevaring av naturmangfold til havs
  • Aktivisere medlemmer
  • Samarbeid med andre
  • Strandrydding

Dokumenter fra årsmøtet 2022:

Artikkelen ble sist oppdatert: 05.09.2022

Oljemotstand i nord
Meningsytring etter Arena Bodø debatt

Diskusjon på ”Dama Di”

01.04.2011 | Sist oppdatert: 01.04.2011

I diskusjonen om petroleumsvirksomhet utenfor Lofoten Vesterålen og Senja, lovet Oddleiv Olavsen at Høyre ville få etablert et fond på flere milliarder kroner, dersom det ble petroleumsvirksomhet. Fondets avkastning skulle gå til næringsutvikling i regionen. Dette kan ikke karakteriseres som annet enn utpressing. Hvorfor kan ikke stortinget etablere et slikt fond uavhengig av petroleumsvirksomheten – dersom det er et ønske om næringsutvikling i regionen – og at det er penger det står på? Av innspill for å åpne for petroleumsvirksomhet er dette det tåpeligste – skjerp deg Olavsen! Som en fisker sa det; du prater bubbel.

Ramberg Lofoten
uttalelse fra årsmøtet i Naturvernforbundet i Salten

Det beste i livet er gratis.

28.02.2011 | Sist oppdatert: 28.02.2011

De største verdiene i nordområdene er de som er gratis. Rent vann, frisk luft og naturlig natur er en verdi som vanskelig kan verdisettes i kroner og ører – heldigvis. Naturvernforbundet i Salten tror på en framtid der vi tar vare på naturen og verner det biologiske mangfoldet. Naturvernforbundet i Salten verdsetter rent vann, frisk luft og naturlig natur over en kortvarig og miljøfiendtlig olje- og gassutvinning utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. Vi støtter folkeaksjonens krav for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja.

Oljemotstand i nord
meningsinnlegg av Dag Neiden

Verden vil bedras.

25.02.2011 | Sist oppdatert: 25.02.2011

Det er mange som har store drømmer om hva olje og gassfunn utenfor Lofoten og Vesterålen kan gi av velstand i landsdelen. Det er ikke noe som tyder på at noen vil være sanndrømt. Oljeselskapene har sine metoder for å fyre opp under forhåpningene.

Oljefri
Vel møtt til ei spennende og innholdsrik årsmøtehelg

Årsmøtehelg 26-27.februar 2011 for Naturvernforbundet i Nordland

07.02.2011 | Sist oppdatert: 10.02.2011

Det blir årsmøtehelg i fylkeshovedstaden med aksjoner, årsmøtegjennomføring for fylkeslaget i Nordland og lokallaget i Salten, debatt og seminar. Vel møtt til ei inspirerende helg som i år er viet til "Slaget om oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja"

Forside-naturkalender
et meningsinnlegg av Dag Neiden

Olje og gass

01.02.2011 | Sist oppdatert: 01.02.2011

Debatten rundt utvinning av olje og gass utenfor Lofoten og Vesterålen gir assosiasjoner til Hamsuns historie om August. Han kom til Polden og ville industrialisere stedet. August fikk folket med seg ved å love stor fortjeneste til alle som deltok i prosjektet. Det var silden som var råvaren. Silden forsvant og alt gikk til helvete.