Naturvernforbundet i Salten

Styret i Naturvernforbundet i Salten, salten@naturvernforbundet.no

Årlig strandryddeaksjon på Karlsøyvær

Naturvernforbundet i Salten - styret 2020:

E-post:salten@naturvernforbundet.no

Leder:

Kaja Langvik-Hansen

Styremedlemmer:

Harald Breivik, Gildeskål - Inndyr

Magne Jensen, Gildeskål - Fleinvær

Anita Haugen, Bodø

Anna Liva Berntzen Stenmark, leder Bodø Natur og Ungdom, Bodø

Varamedlemmer:

Katharina Fagertun, leder Framtiden i Våre Hender, Bodø

Helene Børsting, Bodø

Vedtatt på årsmøtet 2020:

Årsmøteprotokoll 2020

Vedtatt aktivitetsplan 2020

Vedtatt årsmelding for 2020

Artikkelen ble sist oppdatert: 03.08.2020

Strandrydding, marin forsøpling
seminar mai/juni 2018.

"LIVET I FJÆRA"

20.11.2017 | Sist oppdatert: 20.11.2017

Livet i fjæra, en veiviser til norsk naturglede Et møtested for unge mennesker som vil lære om livet i strandsonen. Målgruppen er innvandrere, asylsøkere og nordmenn som har lyst til å møtes og lære om økologi og arter i fjæra.

Maxresdefault

Grønt skifte

19.11.2017 | Sist oppdatert: 19.11.2017

Det ser ut til at energi lagret som karbonforbindelser fases ut raskere enn noen hadde forestilt seg. Bilindustrien har tidfestet når de vil erstatte dagens karbondrivstoff med elektrisitet, enten lagret i batterier eller som hydrogen.

Oljeplattform

Miljøbevegelser og demokrati

15.11.2017 | Sist oppdatert: 15.11.2017

Svein Sneve fyrer av en dårlig innsiktet bredside mot miljøbevegelser som tillater seg å få prøvd lovligheten av statens tillatelse til petroleumsvirksomhet i Barentshavet. Stortinget har vedtatt Grunnlovens §112 «Miljøparagrafen» og det forventes derfor at politikerne forholder seg til bestemmelsene i denne paragrafen.

Sykkelplakat
planarbeid i Bodø Kommune

Innspill til sykkelplan

05.05.2017 | Sist oppdatert: 05.05.2017

Naturvernforbundet i Salten er glad for forslaget for sykkelveinettet i Bodø sentrum. Vi ser positivt på Vegvesenet og kommende Bypakke 2 sine sykkelprosjekter. Vi har følgende konkrete innspill til planen. Vi ønsker Rønvikveien prioritert, Snippen må bygges om,sykling skal være en del av grøntstrukturplanlegging. Vi har tilslutt noen innspill om tiltak som ikke krever anleggsmidler og overordnet planlegging men som likevel vil gi stor effekt.

Rein misfjord

Miljøbombe i Mistfjorden

25.04.2017 | Sist oppdatert: 25.04.2017

Med alle offentlige etater og Bodø kommunes velsignelse har oppdrettsselskapet GIFAS as fått tillatelse til å plassere et ordinært oppdrettsanlegg ved innløpet til Mistfjorden. At det er en miljøbombe er hevet over enhver tvil; næringssalter – fiskeavføring- tilsvarende kloakken fra over 30000 mennesker slippes direkte ut i fjorden. Næringssaltene gir en eksplosiv algevekst, og alger i forråtnelse vil forbruke oksygen slik alt liv i fjorden etter hvert vil kveles.

Mistfjorden

Miljøbombe i Mistfjorden.

15.04.2017 | Sist oppdatert: 15.04.2017

Oppdrettsnæringen har et økende omdømmeproblem. Det skyldes medisinbruk til sykdomsbekjempelse, lakselus, rømning, selvdød fisk i anleggene og forurensing av miljøet utenfor oppdrettsanleggene.