Naturvernforbundet i Salten

Styret i Naturvernforbundet i Salten, salten@naturvernforbundet.no

Medlemsmøte Sørfinnset, høsten 2020
Naturvernforbundet i Salten - styret 2021:

E-post: salten@naturvernforbundet.no

Leder:
Kaja Langvik-Hansen

Styremedlemmer:
Harald Breivik, Gildeskål - Inndyr
Magne Jensen, Gildeskål - Fleinvær
Gisle Sæterhaug, Fauske
Are Strand, Hamarøy

Varamedlemmer:
Marianne Vigdisdatter Berg, Bodø
Zdenek Dvorak, Bodø

Saker vi skal arbeide med i 2021:

• Kysten vår - fiskeri og oppdrett
  • Naturmangfold - plansaker
  • Fremmede arter
  • Fiksekvelder
  • Strandrydding

Vedtatt på årsmøtet 2021:

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.03.2021

Maxresdefault

Grønt skifte

19.11.2017 | Sist oppdatert: 19.11.2017

Det ser ut til at energi lagret som karbonforbindelser fases ut raskere enn noen hadde forestilt seg. Bilindustrien har tidfestet når de vil erstatte dagens karbondrivstoff med elektrisitet, enten lagret i batterier eller som hydrogen.

Oljeplattform

Miljøbevegelser og demokrati

15.11.2017 | Sist oppdatert: 15.11.2017

Svein Sneve fyrer av en dårlig innsiktet bredside mot miljøbevegelser som tillater seg å få prøvd lovligheten av statens tillatelse til petroleumsvirksomhet i Barentshavet. Stortinget har vedtatt Grunnlovens §112 «Miljøparagrafen» og det forventes derfor at politikerne forholder seg til bestemmelsene i denne paragrafen.

Sykkelplakat
planarbeid i Bodø Kommune

Innspill til sykkelplan

05.05.2017 | Sist oppdatert: 05.05.2017

Naturvernforbundet i Salten er glad for forslaget for sykkelveinettet i Bodø sentrum. Vi ser positivt på Vegvesenet og kommende Bypakke 2 sine sykkelprosjekter. Vi har følgende konkrete innspill til planen. Vi ønsker Rønvikveien prioritert, Snippen må bygges om,sykling skal være en del av grøntstrukturplanlegging. Vi har tilslutt noen innspill om tiltak som ikke krever anleggsmidler og overordnet planlegging men som likevel vil gi stor effekt.

Rein misfjord

Miljøbombe i Mistfjorden

25.04.2017 | Sist oppdatert: 25.04.2017

Med alle offentlige etater og Bodø kommunes velsignelse har oppdrettsselskapet GIFAS as fått tillatelse til å plassere et ordinært oppdrettsanlegg ved innløpet til Mistfjorden. At det er en miljøbombe er hevet over enhver tvil; næringssalter – fiskeavføring- tilsvarende kloakken fra over 30000 mennesker slippes direkte ut i fjorden. Næringssaltene gir en eksplosiv algevekst, og alger i forråtnelse vil forbruke oksygen slik alt liv i fjorden etter hvert vil kveles.

Mistfjorden

Miljøbombe i Mistfjorden.

15.04.2017 | Sist oppdatert: 15.04.2017

Oppdrettsnæringen har et økende omdømmeproblem. Det skyldes medisinbruk til sykdomsbekjempelse, lakselus, rømning, selvdød fisk i anleggene og forurensing av miljøet utenfor oppdrettsanleggene.

Miljøagenter strandrydder på Karlsøyvær
kronikk av Dag Neiden/Bjørn Barth Jacobsen

Plast på avveie

Problemet med plast på avveie har i den senere tid fått mer - og i høyeste grad fortjent - oppmerksomhet. Det toppet seg med nyheten om den døde hvalen som var full av plastavfall. Det begynner å gå opp for folk og politikere at plastavfall i sjøen er en miljøkatastrofe.

17211784_730285083804240_8012565045373087577_o
Foredrag om, og tur til Karlsøyvær!!!

Foredrag med påfølgende strandryddningsaksjon på Karlsøyvær

11.03.2017 | Sist oppdatert: 11.03.2017

Torsdag 30.mars og i løpet av den påfølgende helgen 1-2.april 2017 gjennomfører Naturvernforbudnet i Salten meget spennende foredrag om naturverdiene på Karlsøyvær og befaringstur med strandryddningsaksjon.