• Nyheter

- 250 000 ikke en krone for mye i bot for rasering av strandsonen!

Foto: Jimmy Åsen, Kragerø Blad Vestmar
Landstedseieren og finanssjongløren som våren 2005 sjokkerte allmennheten med, uten tillatelse, å snauhogge, planere og lage plen langs 100 meter strandsone i Kragerø, er ilagt bot på 250 000 kroner for, Norges Naturvernforbund politianmeldte saken. Deretter fulgte flere anmeldelser på rekke og rad.
Kragerø kommune anmeldte også forholdet og krevde området gjenplantet og tilbakeført til opprinnelig stand. Nå har Økokrim ilagt landstedeieren på Skåtøy i Kragerø en bot på 250 000 kroner. Hvis han ikke betaler, må han sone 30 dager i fengsel. Han har imidlertid ikke vedtatt forelegget fra Økokrim. Det innebærer ganske sikkert at saken ender i retten.

- Boten er ikke en krone for høy! Strandsonen er en viktig naturverdi som skal forvaltes til beste for fellesskapet. For Naturvernforbundet er allemannsretten viktig. Alle skal fortsatt kunne ha adgang til strandsonen og sjøen. Derfor vil vi fortsatt være på vakt mot alle typer stengsler som hindrer folks adgang til sjøen, enten det er gjerder, plener, kunstige strender eller andre inngrep, lover generalsekretær Tore Killingland i Norges Naturvernforbund.

Les utviklingen i denne saken i tidligere oppslag:
31.05.2005 Landstedsmillionær i Kragerø anmeldt for miljøkrim
06.07.2005 Strandsonekriminalitet i Kragerø nå anmeldt også av Fylkesmannen
19.10.2005 Strandsak i Kragerø til Økokrim

Temaside: Områdevern og arealforvaltning

Ja, dette er en viktig sak. Jeg vil gjerne lese om hvordan jeg kan bli medlem eller på annen måte støtte Norges Naturvernforbunds arbeid for å sikre strandsonen for allmennheten

OBS! Nå kan du få nyhetsbrev på e-post fra Norges Naturvernforbund. Alt du gjør, er å skrive inn e-postadressen din i feltet oppe til høyre på
hovedsiden - og sende.