Åtte råd for en mer miljøvennlig 17. mai

La 17. mai-feiringen bli en fest for store og små – og miljøet! Folkefester kan lett føre til stor spredning av plastsøppel i byen og naturen. Her er Naturvernforbundets 8 råd for en mer miljøvennlig feiring.

Glade nordmenn på 17.mai
Pass på at feiringen av 17. mai ikke bidrar til forsøpling av by og natur. Foto: MaxOzerov/Istockphoto.
  1. Bruk flagg og unngå heliumballonger, konfetti, engangs-leker, spraykonfetti og annet som bidrar til forsøpling. Samme flagg kan gjenbrukes år etter år.
  2. 17. mai-klær kan gjenbrukes, man trenger ikke kjøpe nye klær hvert år. Må det kjøpes nytt, sjekk om du kan få tak i plaggene brukt, låne, leie, eller tenk hvordan klær du allerede har, kan få et 17.-mai preg. Hva med en rød sløyfe/slips, som og kan brukes til jul?
  3. Ha bonger/lekekort til lekene, fullt kort = premie, og ikke premie for hver gjennomført lek.
  4. Bruk bena, sykkel eller kollektivt til der du skal. Det er uansett vanskelig med parkering og fremkommelighet på 17. mai.
  5. Spis opp det dere kjøper, og ikke kjøp mer enn dere orker – selv om køen er lang, og du vil slippe en runde til.
  6. Blir det picnic, ha med eget servise i stedet for engangs plastservise.
  7. Lek masse! Mer tid på lekene, gir mindre tid til å kjøpe ting?
  8. Kildesorter søpla og pass på å ta med bokser og flasker til pant.

De fleste barn som har opplevd lykken ved å få en heliumballong har også opplevd sorgen når den svever opp i himmelen … Men hva skjer så? Jo, den havner i naturen, og kan bidra til både forsøpling og skade dyreliv. Det samme ser vi ved bruk av konfetti. Dette er svært kortlivet og korttenkt moro som siden forsøpler både elver og hav.

– Naturvernforbundet ønsker et forbud mot heliumballonger og plastkonfetti, begge to er store kilder til forurensning, og dessverre ikke inkludert i engangsplastdirektivet. Heldigvis er ballongpinner nå forbudt, så litt bedring er det heldigvis blitt, sier Janne Gillgren, fagrådgiver i Naturvernforbundet.

Flere norsk kommuner har gått ut med eget forbud mot både ballonger og konfetti, og det burde alle kommuner innføre. Flere steder har blant annet Naturvernforbundet bidratt til å få dette innført. Helium i tillegg er en begrenset naturressurs med flere og viktigere bruksområder enn ballonger som svinner hen i atmosfæren.

– Vi kan lett klare å ha det gøy uten disse forsøplende lekene, så det aller beste er om vi forbyr dem, sier Gillgren

– Vi ønsker dere en nydelig miljøvennlig feiring!