Fakken mot Skorøy og spenna

Regjering og storting bør ta en pause i vind- og vannkraftutbygginga

28.02.2014 | Sist oppdatert: 29.03.2014

Vi ser alvorlig på at OED og NVE tar beslutninger på så mangelfullt grunnlag som det gjøres idag. Vi mener derfor vind- og vannkraftutbygging bør stanses inntil Stortinget har vedtatt en politisk plan for hvordan og når fornybar energi skal fase ut fossil energi. Vi oppfordrer Regjeringen til å foreta en grundig evaluering av dagens klimapolitiske tiltak og incentiver sett i sammenheng med tap av natur- og friluftsverdier og andre kvaliteter, samt den faktiske effekten tiltakene har på klimaet. Det politiske parti og den politiker som først tør å kalle en spade for en spade, og si STOPP, vil nyte stor respekt, og få en plass i historiebøkene!

Nykan_trymivarbergsmo

Naturvernforbundet 100 år

19. februar for 100 år siden ble strategien for å danne en landsforening som skulle ta vare på natur lagt rundt et kafebord i Oslo. De skulle starte 3 kretsforeninger og deretter Norsk forening for naturfredning. I løpet av 1914 kom den østlandske, den trønderske og den nord-norske kretsforening på plass slik at landsforeningen ble formelt stifta høsten 1914. I jubileumsåret vil vi i Troms by på mye naturglede med vandringer i fylkets vakre fosselandskaper og 18. oktober Naturlig helaften sammen med gamle og nye samarbeidspartnere. Følg med!