PICT0155

Foredrag om Østmarka nasjonalpark

For 7 år siden satte Østmarkas Venner og ØV lederen Helga Gunnarsdottir fokus på opprettelse av nasjonalpark i Østmarka. Siden har det vært jobbet hardt for å lansere en verneprosess for en nasjonalpark. Denne kvelden får vi høre mer om denne spennende og viktige prosessen,og status pr i dag, ved dette foredrag med Gunnarsdottir. Alle er velkommen-arrangement er gratis og ingen påmelding kreves. Rett etter foredraget avholdes årsmøte i NiL. Tidspunkt: Onsdag 26.februar 2020, kl.19.00 Sted: Mailand videregående skole (Mailandveien 24, 1473 Lørenskog)

Markeringen på Haneborgåsen 150619(1)

Meget god oppslutning for NiL markeringen for å bevare Blåløypa på Haneborgåsen 15.06.19

Ca. 60 beboer fra nærområdet og flere lokale politikere stilt opp for Naturvernforbundets fellesgåtur på Haneborgåsen i Lørenskog den 15.06.19. Etter en orientering av Knut Edvard Helland, Lørenskog kommunaldirektør/teknisk sektor, gikk hele gruppen opp til det Gravrøysa, hvor det ble holdt mange appeller mot bygging av to meter bred og to km. lang grusvei i denne ganske lille skogen. Folk i byer og tettsteder trenger å kunne oppleve relativt uberørt natur, og å bevege seg i ulendt terreng.

Skjettenaasen_blaamerket_stien_2

Skal ikke rulle over markaloven ved Haneborgåsen

21.11.2018 | Sist oppdatert: 02.12.2018

Lørenskog kommune sammen med Selvaag AS nå revurderer forslag om å bygge en asfaltert rulleski trasé innenfor markagrensen ved Haneborgåsen. Naturvernforbundet i Lørenskog (NiL) stiller seg skeptisk mot forslag om å bygge en asfaltert rulleski trasé innenfor markagrensen ved Haneborgåsen.