Earth Hour – slukk lyset!

Lørdag kveld vil byer, bedrifter, organisasjoner og enkeltmennesker over hele verden slukke lyset i én time for klimaet. Earth Hour er den største klimakampanjen noen gang. I år er målet en milliard deltakere.

Kjente bygg som skal delta;

Internasjonalt:
Akropolis, Athen. Big Ben, London. Den Forbudte By, Beijing. Det skjeve tårnet i Pisa, Italia. Eiffeltårnet, Paris. Empire State Building, New York. Golden Gate Bridge, San Fransisco. Hiroshima Peace Memorial, Japan. Kristusstatuen, Rio de Janeiro. Nelson Mandela Square, Sør Afrika. Pyramidene i Giza, Egypt. Royal Albert Hall, London. Victoria Falls, Zimbabwe. World Trade Centre, Seoul, Korea.

I Norge:
Akershus Festning, Stortinget, Den Norske Opera & Ballett, Regjeringskvartalet, Oslo Plaza, Oslo Børs. Oscarsborg Festning, Drøbak. Farris Bad, Larvik. Fredriksten Festning, Halden. Bergenhus festning. Gamlehaugen, Bergen. Radisson Blu Royal Hotel, Stavanger. Lerkendal og Nidarosdomen, Trondheim. Polarmiljøsenteret og Rådhuskvartalet, Tromsø. Kristiansand Rådhus. Kvadrat kjøpesenter, Sandnes.

Kjeder:
IKEAs varehus. Quality Hotel i mange byer. Choice Hotels Scandinavia i mange byer. Clarion Collection Hotel i mange byer. Thon Hotels i mange byer. Entra eiendom; mange bygg i Kristiansand, Trondheim, Stavanger og Bergen.

Earth Hour ble arrangert for første gang i Sydney i 2007. Da deltok to millioner mennesker. Konseptet har spredd seg utover verden i rekordfart, og her i landet ble Earth Hour arrangert for første gang i 2009, da rundt to millioner nordmenn deltok.

I år er målet at halve Norge slukker lyset..

Earth hour er en kampanje der alle med tilgang til en lysbryter har sjansen til å bidra. Målet med kampanjen er ikke å spare strøm. Målet er først og fremst å vise  på en svært visuell måte hvor mange mennesker i verden som tar klimaendringene på alvor.

Samtidig minner Earth Hour om sammenhengen mellom klimautfordring og energibruk.

WWF er global arrangør, med et mylder av samarbeidspartnere rundt om i verden. Naturvernforbundet er blant de som støtter opp om arrangementet i Norge.