Friluftsliv for folk flest

I dag la Regjeringen frem en egen stortingsmelding om friluftsliv. Naturvernforbundet er glad for fokuset på bevaring av nærnatur og grøntområder der folk bor, men er kritiske til signalene om å uthule vernet av våre mest sårbare naturområder.

Naturvernforbundet er positive til at det kommer en friluftsmelding, da det nære og enkle friluftslivet er viktig for folkehelsa og er det folk flest kan oppleve i hverdagen. I fjorårets valgkamp så vi at det var stor folkelig støtte til å bevare naturen i nærheten av der folk flest bor. For eksempel hadde bymarka i Tromsø sterke forkjempere som vant gjennom. Mens det forrige Oslo-byrådets forslag om såkalte aktivitetssoner i Oslomarka møtte stor motstand og ser til å bli skrinlagt.

Friluftsmeldingen legger blant annet til rette for økt tilgjengelighet i strandsonen, noe som er svært positivt. Og undersøkelser viser også at folk flest er mest opptatt av å beholde naturopplevelsene, ikke drive friluftsliv på en måte som ødelegger naturen vår.

– Derfor er det underlig at Regjeringen ønsker å uthule vernet av våre mest sårbare naturområder for å legge til rette for friluftsaktiviteter for de få, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.

Hun mener at regjeringen legger opp til å speilvende verneprinsippene, slik at alle former for ikke-motorisert aktivitet skal være normen i vår mest verdifulle natur.

– Det er i dag selvsagt fullt lovlig å drive normale friluftsaktiviteter i alle vernede områder, og det som foreslås kan ikke tolkes som noe annet enn et ønske om å svekke vernet. Det er ikke fatbikes, kiting eller motorkjøretøyer som utgjør friluftsliv og naturopplevelsene for folk flest, sier Esmark.