60 personer bidro for å lage et hav på universitetsplassen

60 personer bidro for å lage et hav på universitetsplassen.

Gateteater mot CO2

Mens 60 personer sørget for at et blått hav av stoff steg opp fra fortauet, satte en kloning av Jens og Siv i gang med oljepumping fra en to meter høy boreplattform. Gateteateret som fant sted i forrige lørdag var ment som et kreativt avbrekk i valgkampen, men innholdet var alvorlig ment.

Visste du at...

..en gjennomsnittlig nordmann slipper ut rundt 11 tonn CO2 i året, omtrent ti ganger mer enn en gjennomsnittlig person i et utviklingsland.

..fattige nasjoner får mesteparten av de økonomiske og menneskelige kostnadene ved klimaendringer, til tross for at det er de rike landene som har stått for hoveddelen av klimagassutslippene.

Det var Klima sett fra Sør-kampanjen, Global Migrants for Climate Action og Muslimsk studentsamfunn som lørdag 29. august arrangerte markeringen om klimarettferdighet på Universitetsplassen i Oslo.

De rike må ta ansvar
Bakgrunnen for stuntet var klimatoppmøtet som går av stabelen i København i desember i år.

- Med 100 dager igjen til København er det viktig at de rike landene  for alvor kommer på banen, både ved å kutte klimagassutslipp hjemme, og ved å støtte klimatiltak i Sør, forklarer leder for Naturvernforbundets internasjonale avdeling Yngvild Lorentzen.

Blodig alvor
En avgjørende del av forestillingen var de 100 svarte heliumballongene merket ”CO2” som kom ut av oljeplattformen.

Miljø og Utviklingsminister Erik Solheim (SV), Nikolai Astrup (H) , Lotte Knutsen (Ap) og Alvhild Hedstein (V) konkurrerte så om hvem som kunne gjøre de største utslippskuttene - det vil si hvem som greide å klippe ned fest ballonger.Ballonger med CO2 ble sendt ut i lufta, og det ble politikernes oppgave å kutte dem ned. Det gikk hardt utover miljøvernminister Erik Solheim og Arbeiderpartiets Lotte Knutsen.

Konkurransen endte med at både Solheim og Knutsen ble skadet.

-    Det viser jo at de var veldige ivrige etter å kutte klimagasser. Men arrangementet ble straks avsluttet da skaden oppstod, og vi er lei for at det skjedde, sier leder i Norges Naturvernforbund.Lars Haltbrekken.

Klima sett fra Sør er et samarbeid mellom de sju miljøorganisasjonene Regnskogsfondet, Naturvernforbundet, WWF-Norge, Miljøagentene, Framtiden i våre hender, Utviklingsfondet og ungdomsorganisasjonen Spire. Målet med kampanjen er å sette søkelys på hvordan utslipp av klimagasser i rike land fører til dramatiske klimakonsekvenser i fattige land.

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.07.2014