Hundreårsfeiring i Bergen og Tromsø

Denne helgen markerer Naturvernforbundet sine første hundre år med fest både i Bergen og Tromsø! I Bergen kommer selve kongen, mens Tromsø kan skilte med dobbel hundreårsfeiring på lørdag.

Jubel med Naturvernforbundet

Denne helgen feires Naturvernforbundets hundreårsdag både i vest og i nord. I Bergen kommer Naturvernforbundest høye beskytter, H.K.H. Kong Harald for å delta på seremonien. Formålet med feiringen er å samle aktive, tidligere ledere, støttespillere, andre liknende organisasjoner og politikere for å inspirere til økt innsats for naturen.

– Vi vil inspirere til at fremtidens Norge vil spille på lag med naturen ved å bruke naturen selv som modell for samfunnsutviklingen. sier daglig leder i Naturvernforbundet Hordaland, Nils Tore Skogland

– Derfor har vi invitert to dyktige innledere Ivar Baste i Miljødirektoratet og FNs naturpanel og Tony Juniper, skribent, aktivist til å komme med inspirasjonsforedrag.

Naturvernforbundet i Hordaland vil også vise fram noen av sine prosjekter. De fremmøtte prøvekjøre el-sykkel (prøvekjøre.no), se hvordan en solfanger fungerer (oljefri.no) og spise tangchips laget av barn i syvende trinn ved Søreide skole (Den Naturlige skolesekken). De kan også snakke med engasjerte barn i Miljøagentene, ungdommer i Natur og Ungdom og frivillige i Naturvernforbundet.

Dobbel hundreårsdag i Tromsø

Samtidig i Tromsø, vil det bli arrangert en feiring av gamle, ærverdige Nordlandske kretsforening av Naturvernforbundet, som ble stiftet nøyaktig 18. oktober 1914 på Tromsø Museum. Det vil bli miljømaraton, foredrag, sang og dikt, film og festmiddag.

Primus motor i arbeidet med etableringa av kretsforeningen og også av Landsforeningen var konservator Carl Dons ved Tromsø Museum, mannen bak Tromsø-sangen og mye mer. Han fikk med seg byens ledende borgere og akademikere, og slik ble Tromsø-miljøet aktivt med fra starten.

– Vi er glade for å åpne 100-årsdagen der det hele startet, på gamle Tromsø museum, i dag Tromsø kunstforening, og vi håper å se mange nye og gamle trofaste

medlemmer og samarbeidspartnere. Vi byr på et variert program med foredrag, sang, musikk, film og festmiddag og overraskelser undervegs. Det blir i alle fall lenge til neste anledning, sier en stolt leder i Naturvernforbundet i Troms, Ragnhild Sandøy.

– I 1987 oppfordret Brundtland-kommisjonen til å «tenke globalt, handle lokalt». Dette er den røde tråden i vårt program. Arne Nævra er den best kjente, mens Det Norske Mannskor, Geir W. Gabrielsen, Natur og Ungdom, Jan Arvid Johansen, Bo Eide, Vibeke Larsen, Andy Sortland, Sigrun Loe Sparboe, Ivan Jørgensen, Teatergruppa Sadio Nor, Helge Stangnes, og mange fler er med oss, stråler Ragnhild Sandøy.