Jubileumsutstilling trakk 2000

2000 mennesker møtte i helga opp for å se Naturvernforbundet i Østfolds utstilling i anledning Naturvernforbundets hundreårsdag. Utstillingen varer fram til 11. mai.

Mennesker utenfor røde hus

Naturvernforbundet Østfold har samlet et knippe håndplukkede kunstnere som stiller ut sine naturbaserte kunstverk på Solli Brug, ikke langt fra Råde i Østfold.  Kunstverkene viser fram hvor vakker naturen er.

Utstillingen åpnet lørdag 26. april og det var et svært stort antall mennesker som fant veien til Solli Brug. Fylkesordfører Ole Haabeth åpnet utstillingen, og leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken holdt en åpningstale. I solskinnet kunne de mange frammøtte både nyte kunst og få en fantastisk smaksopplevelse. Bordene bugnet av kortreist og mye økologisk mat fra Østfold og nærområdene.

Utstillingen er åpen hver dag 26. april til og med 11. mai. Kultur- og naturinteresserte bør legge turen om Solli Brug. I helgene er det aktiviteter for familiene. Barn kan lære om firfisler gjennom prosjektet «Din nabo er en drage» gå natursti langs elva, og mye mer.

Lars Haltbrekken holdt tale med tilbakeblikk på naturvernets historie, utfordringene i dag og ord til ettertanke. Lars overleverte til slutt et bilde til Naturvernforbundet i Østfolds nyutnevnte æresmedlem og nestor Olav Skulberg. Bildet var et trykk av en storskarv tegnet av kunstner Esther Martha van Hulsen. Olav takket med en liten tale som han avsluttet med et 2000 år gammelt visdomsord av Ovid – Dråpen uthuler stenen, ikke ved makt, men ved å dryppe ofte.

Styremedlem Kristin Kaasa og medlem Kläre Poelchau dekker et flott bord i storstua på Soli Brug. Kläre hadde bakt 66 nydelige brød i bakerovnen sin.

Trine Strømme var overalt – her med Esther van Hulsen

Leder i Naturvernforbundet i Østfold, Øyvind Enger, blir irettesatt av en publikummer da han prøver å bøye ned underkjeven på Pliosaurusen.

Pliosaurus funkei – er en korthalset svaneøgle, en havlevende rovdinosaur med en kroppslengde på ca. 13 m. Den oppblåsbare modellen i full størrelse var utstillingens beskytter.

Noen av kunstverkene: