• Nyheter

Jubler for 3 milliarder til regnskogen

Bevaring av regnskogen et viktig klimatiltak. Foto: Regnskogfondet
Regjeringen har i dag lovet å bevilge 3 milliarder kroner til bevaring av regnskogen som klimatiltak. Norges Naturvernforbund, Natur og Ungdom og Regnskogfondet roser regjeringen for et svært viktig tiltak som vil gi nødvendige kutt i klimagassutslippene. - Dette er et gjennombrudd både for bevaring av regnskog, for raske reduksjoner i klimagassutslippene og for samarbeidet mellom verdens fattigste og rikeste land, sier Lars Løvold, leder i Regnskogfondet.
Om lag 20 prosent av de globale klimagassutslippene kommer fra avskoging. Bevaring av regnskog er et billig klimatiltak som kan gi raske og nødvendige utslippsreduksjoner.

– Vi er svært fornøyd med at regjeringen bevilger penger til utslippsreduksjoner i utviklingsland uten at dette gir oss lov til å øke egne utslipp. Vi håper flere land følger Norges gode eksempel i denne saken, sier Bård Lahn, leder i Natur og Ungdom.

Gjennom perioden 2008-2012 vil regjeringen ha bevilget omlag 15 milliarder kroner. Dette forslag er fremmet av Regnskogfondet og Norges Naturvernforbund med støtte fra en rekke miljøorganisasjoner.

– Dette er fantastisk gledelig og vil gi store og raske utslippsreduksjoner. FN sier vi har svært kort tid på oss for å unngå en større global oppvarming enn to grader. For å klare dette trenger vi flere hastekutt som det Norge i dag har kommet med, sier Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund.

Den faktiske kontrollen med tiltakene er tenkt å kunne skje gjennom et samarbeid mellom FN-institusjoner eller gjennom Verdensbanken. Norges Naturvernforbund, Natur og Ungdom og Regnskogfondet mener det vil være viktig at innsatsen samles innen FN.