Lars Haltbrekken går av som leder i Norges Naturvernforbund

Denne uken orienterte Lars Haltbrekken landsstyret i Naturvernforbundet om at han trekker seg som leder i organisasjonen. Årsaken er at han stiller som kandidat til stortingslista for Sør-Trøndelag SV, og dette er uforenlig med ledervervet i en partipolitisk uavhengig organisasjon.

– Jeg er utrolig glad i Naturvernforbundet og den tilliten og mulighetene jeg har fått her. Og er lei meg for at min avgang skjer ett år før lederperioden går ut. Miljøsaken er mitt store engasjement og jeg vil fremover også kjempe for natur og miljø gjennom politikken. Naturvernforbundet er en sterk organisasjon med svært mange aktive naturvernere rundt om i hele landet som betyr utrolig mye for framtiden. Det blir trist å ikke skulle jobbe sammen med dem hver dag. Samtidig har jeg sittet som leder i over 11 år og organisasjonen har godt av fornyelse. Naturvernforbundet er en sterk organisasjon i god vekst  og har alle forutsetninger for å spille en sentral rolle når framtidens Norge bygges, sier avtroppende leder Lars Haltbrekken.

Nestleder Silje Lundberg overtar

Nestleder Silje Lundberg overtar som fungerende leder. Landsstyret til Naturvernforbundet møtes helgen 24.–25. september, og vil da ta stilling til om det skal kalles inn til ekstraordinært landsmøte for å velge ny leder.

– Lars har betydd enormt mye for norsk naturvern, og har lagt ned et formidabelt arbeid som leder! Og han har gjort en viktig innsats i det internasjonale klimaarbeidet, sier generalsekretær Maren Esmark. I hans lederperiode har organisasjonen vokst kraftig og vi er nå nærmere 23 000 medlemmer, mot 17 000 da Lars ble leder i 2005.

Haltbrekken fratrer som leder på sentralstyremøtet 31.august.

For mer informasjon, kontakt generalsekretær Maren Esmark på tlf 97 18 33 79

Støtt kampen for natur og miljø – bli medlem i Naturvernforbundet!