Markant mindretall lover bra

– Kampen for å bevare Lofoten, Vesterålen og Senja er langt fra over, sier leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken. Hele 1/3 del av Aps landsmøte sa i helga nei til konsekvensutredning.

– Avstemningen på landsmøtet viser betydelig motstand internt i partiet, og vi kommer til å stå sammen med AUF og kjøre knallhardt for å holde oljeindustrien borte fra disse områdene. Dette er den desidert viktigste miljøsaken i Norge på flere tiår. Vi har klart å stoppe oljeindustrien så langt, vi har stor tro på at vi skal klare det igjen, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Haltbrekken minner om havområdets helt spesielle status med sitt ekstreme naturmangfold. Det huser fire av verdens ti største fiskebestander, noen av Europas største fuglefjell og kilometerlange korallrev. Hele Lofoten er aktuell som verdensarvområde. Fiskere, forskere, fagdirektorater og flertallet av befolkningen er enige – disse områdene er alt for sårbare til å tillate oljeboring

Klimaproblemet kan ikke løses uten at olje, gass og kull blir liggende under bakken. Det er galskap å legge til rette for økte utslipp i mange år fremover når målet er et samfunn uten utslipp. Norge har alle forutsetninger for å satse på klimaløsningene. Hvem skal gå foran og la olja ligge, dersom ikke vi gjør det, sprør Haltbrekken.

– Vi har den kunnskapen som trengs for å si ja til oljefrie områder!