• Nyheter

Minnestein over Hanna Resvoll-Holmsen avduket

Avduking av minnesmerket (Foto: Per Flatberg)
4. juli ble minnesteinen over Hanna Resvoll-Holmsen avduket av bestyrer på Gjendesheim, Bjørg Vole.

Hanna Resvoll-Holmsen gjorde en avgjørende innsats for å forhindre at Gjende og Sjoa ble utbygd i 1920-årene. Hun satt også som styremedlem i Østlandske kretsforening for naturfredning i Norge i perioden 1924 til 1940. Hun har vært karakterisert av Bredo Berntsen som: "Norges første moderne natur- og miljøverner" - boken han har skrevet om henne: ”En grønnstrømpe og hennes samtid”.

Minnesmerket er laget av skulptør Øystein Bernhard Mobråten. Avdukingen falt sammen med innvielsen av tilbygget til Gjendesheim og samlet mange mennesker i strålende sommervær. Minnesmerket har fått enn fin plassering ned mot Gjende. Hennes berømte sitat er hugget inn i steinen: ”Der fòr som en skræk i mig ved det eventyrlige syn – en skræk for at industriens lange knoklede arm skulle stikke seg herind mellem fjeldene og øse av Gjendes smaragdgrønne vand.

Det var DNT Oslo og Omegn, Norges Naturvernforbund og Botanisk Forening som tok initiativet til å reise minnesmerket. I Naturvernforbundet har særlig Bredo Berntsen og Terje Kronen vært pådrivere, og de takker alle enkeltpersonene som bidro med midler til finansieringen av minnesmerket.

Se også omtale i Gudbrandsdølen.