• Nyheter

Oljebransjen i Nigeria bryter ned helse og miljø

Friends of the Earths annonse i Nigerianske aviser
- Drikkevann, fiske, jordbruksland og vegetasjon som ødelegges av oljesøl. Luftveisproblemer, aborteringer og deformiteter på nyfødte som følge av gassbrenning. Fra en stor, norskstøttet konferanse i Nigeria beretter Per Erik Schultze i Naturvernforbundet om dramatiske virkninger i oljebransjens kjølvann.

Gassbrenning, oljeutslipp og vold i Nigerdeltaet er hovedtema på ”Annual Environmental Consultation” som begynte i Nigerias hovedstad Abuja i går. Konferansen arrangeres av Friends of the Earth Nigeria med støtte blant annet fra Norges Naturvernforbund. Over 100 representanter for ulike menneske- og miljørettighetsgrupper fikk høre vitneutsagn om at de fleste grunnleggende menneskerettighetene blir brutt i Nigerdeltaet.

Menneskene der opplever at drikkevann, fiskemuligheter, jordbruksland og vegetasjon blir ødelagt av oljesøl, forteller miljøgiftrådgiver Per-Erik Schulze fra konferansen.

- Oljeselskapene brenner av gassen i stort omfang nær boligområder. Giftstoffene fra oljen og gassen fører blant annet til luftveisproblemer, aborteringer og deformiteter på nyfødte.

Friends of the Earth Nigeria har denne uka helsides annonser i flere store nigerianske aviser, støttet av Norges Naturvernforbund, hvor presidenten blir bedt om å få stoppet all gassbrenning 31.desember i år. Beslutningen om dette har eksistert i flere tiår, men tidsfristene har stadig blitt utsatt. Det foreligger også en stående rettsavgjørelse fra 2005, som erklærer gassbrenningen for ulovlig og som et brudd på menneskerettighetene. Selv om dommen krever gassbrenningen stoppet fra 1. januar 2008, har den ennå ikke blitt fullbyrdet av myndighetene.

Tidligere oppslag
Aktivister internert
Gassfakling på avveie i Nigeria

Hjelp oss å påvirke - bli medlem!