• Nyheter

Shell betaler seg ut av rettssak

Shell har valgt å betale 15,5 millioner dollar til Ogoni-folket i Nigeria for å slippe rettssak. Norges Naturvernforbund har samarbeidet og støttet lokalbefolkningens kamp i flere år gjennom Friends of the Earth International og den nigerianske organisasjonen Environmental Rights Action.
Shell var klaget inn for en amerikansk domstol, og saken skulle egentlig opp i retten da Shell bestemte seg for å betale summen.
– Dette viser at våre internasjonale partneres utrettelige miljøkamp mot verdensomspennende oljeselskap som Shell nytter og at disse selskapenes overgrep mot lokalsamfunnene må rettsforfølges, sier Jan Thomas Odegard, generalsekretær i Naturvernforbundet.
I 1995 ble ni nigerianske menneskerettsaktivister hengt av nigerianske myndigheter. Blant disse var den kjente forfatteren og aktivisten Ken Saro-Wiwa. Familiene til de ni beskyldte Shell for å være medskyldig i deres død. Men Shell har nå bestemt seg for å betale nesten 100 millioner kroner for å stoppe søksmålet.

Skritt i riktig retning
Nnimmo Bassey, leder for Friends of the Earth International og den nigerianske organisasjonen Environmental Rights Action sier at dette er et stort skritt i riktig retning.
– Enten de liker det eller ikke, må Shell nå gradvis begynne å ta ansvar for sine handlinger. Shell plutselige avgjørelse om ikke å ta saken til retten viser at selskapet er skyldig i alle grusomhetene og mye mer, sier han.

Beskjed til norske selskap
Odegard sier at dette gir en klar beskjed også til norske oljeselskap som StatoilHydro om at det er uakseptabelt å ødelegge miljø og lokalbefolkningens livsgrunnlag selv om myndighetene i landet lar det skje.

Kontaktperson:
Jan Thomas Odegard Telefon: 41 49 40 44