Truls Gulowsen valgt som ny leder i Naturvernforbundet

Naturvernforbundets landsmøte har valgt Truls Gulowsen som ny leder, Pernille Hansen som ny 1. nestleder og Synnøve Kvamme som ny 2. nestleder, samt et sentralstyre som representerer bredden i organisasjonen.

Den nye ledelsen tar over en organisasjon i sterk vekst med over 35.000 medlemmer, en 40 prosent økning siden 2018, som også strammet inn både sin olje- og vindkraftpolitikk på helgens digitale landsmøte.

Gulowsen: – En ære å lede Norges eldste miljøorganisasjon
Truls Gulowsen er 47 år gammel og har lang fartstid i natur- og miljøkampen i Norge, som blant annet leder for Greenpeace Norge fra 2007 til 2019 og rådgiver i Regnskogfondet.

– Å ta over en av de viktigste tillitsvervene i miljøbevegelsen, som leder av Norges eldste miljøorganisasjon, er en enorm ære. Det blir vanskelig å erstatte en miljøhelt som Silje Ask Lundberg, men jeg lover å jobbe beinhardt for Naturvernforbundets medlemmer og alle som er glad i norsk natur. Nå står vi overfor store utfordringer. I morgen er vi i gang for å stanse utslippstillatelsen i Førdefjorden, vinne kampen mot vindkraftutbygging og sikre at valget til høsten handler om natur og klima, sier Gulowsen.

Hansen: – Skal gjøre Naturvernforbundet mer mangfoldig
Ny nestleder Pernille Hansen er førsteamanuensis i norsk språk ved Høgskolen i Innlandet, 36 år gammel og kommer fra Molde. Hun har sittet i Naturvernforbundets sentralstyre siden 2018, og var i mange år lokallagsleder for et av de største lokallagene i organisasjonen.

– Jeg gleder meg til å jobbe med organisasjon i det historisk store og voksende Naturvernforbundet. Vi må bli enda større, enda sterkere og vise bredden og mangfoldet i landets største natur- og miljøorganisasjon. Vi skal representere alle som er glad i naturen og som bryr seg om framtida. Da må vi rekruttere og aktivere flere unge voksne, folk med urfolks- og minoritetsbakgrunn og kvinner. Det blir en spennende utfordring å ta dette arbeidet videre, sier Hansen.

Kvamme: – Klima- og naturkrisene løses i fellesskap
Ny nestleder Synnøve Kvamme bor i Bergen, er 30 år gammel og har gjennom mange år jobbet og hatt verv i Naturvernforbundet i Hordaland inkludert styreleder. Hun ble kjent over hele Norge i 2011 da hun aksjonerte i bunad mot «monstermastene» i Hardanger og ble bl.a. kåret til Årets navn 2011 (av Ny Tid).

– Naturvernforbundet skal ta kampen for natur og klima over hele Norge. Vi står overfor to enorme, sammenhengende kriser – for natur og klima – og må løse disse i fellesskap. Vi kan ikke redde klimaet på bekostning av naturen, eller omvendt. Jeg ser veldig frem til å jobbe med titusenvis av medlemmer i Naturvernforbundet og alle våre dyktige tillitsvalgte til å kutte utslipp, redusere forbruk og reversere tap av natur, sier Kvamme.

Følgende ble valgt til sentralstyret i Naturvernforbundet:
•    Øyvind Johnsen (Vestfold, 66; Fagdirektør i Husbanken)
•    Kari Merete Andersen (Trøndelag, 64; Aktivist og naturverner)
•    Kjell M. Derås (Finnmark, 67; Aktivist og naturverner)
•    1. vara: Ingebjørg Marie Thorkildsen (Vestfold, 21; Økonomi- og administrasjonsmedarbeider i Zero )
•    2. vara: Nasir Ahmed (Oslo og Akershus, 37; Produktansvarlig billett og pris i Ruter AS)
•    3. vara: Nyonga Rugumayo Amundsen (Sogn og Fjordane, 57; Leder for opplæring og integrering i Stad kommune)
•    4. vara: Gaute Rolv Dahl (Trøndelag, 50; Samferdselsplanlegger i Trøndelag fylkeskommune)

Les mer om landsmøtets vedtak på naturvernforbundet.no/nyheter.