Forsikring med miljøvri

Det går med et helt oljefond for å dekke skadeoppgjørene i Europa. Å påvirke disse utbetalingene i en mer miljøvennlig retning er målet for samarbeidet mellom et nytt nordisk forsikringsselskap og Naturvernforbundet. Her skal miljø prioriteres i skadeoppgjør, innkjøpssituasjoner og leverandørvalg.

Mennesker på tur i felt

Forsikringsselskapet WaterCircles, som startet salget i dag, ønsker å hjelpe kundene til å gjøre mer miljøbevisste valg. Selskapet henvender seg til både bedrifts og privatmarkedet.  WaterCircles og Naturvernforbundet har inngått en samarbeidsavtale for å utvikle gode miljøløsninger for skadeforsikring.

Beste produkter
Naturvernforbundets nettjeneste besteprodukter.no hjelper forbrukere med å finne de mest energieffektive produktene innen ulike kategorier som hvitevarer, TV og biler. Etter hvert vil siden utvides til å omfatte produkter og løsninger for energieffektive bygg.

Besteprodukter.no en et av prosjektene WaterCircles og Naturvernforbundet vil samarbeide om.

WaterCircles vil bidra til utviklingen av nettsiden, og samtidig bruke den som et viktig verktøy i både skadeoppgjør og rådgivning til kunder.

– Naturvernforbundet vil også bistå WaterCircles som rådgiver og med kompetanse knyttet til miljøvennlig erstatning, materialvalg og leverandørvalg knyttet til skadeoppgjør, sier generalsekretær i Naturvernforbundet Jan Thomas Odegard.

Ifølge administrerende direktør WaterCircles, Jack Skallerud Bråthen, ønsker Watercircles å være et foregangsselskap på miljø.

– Å påvirke disse utbetalingene i miljøvennlig retning er et motiverende arbeid som også kan kombineres med en kommersiell innfallsvinkel, sier Bråthen.

Banebrytende miljøsatsing
WaterCircles er det eneste forsikringstilbudet i Skandinavia som har spesialisert seg på å tilby konkurransedyktige forsikringer med klar miljøprofil knyttet til såvel produkt som erstatninger.

Samarbeidet mellom Naturvernforbundet og WaterCircles har som mål å dra med seg hele Europas forsikringsbransje mot mer miljøbevisste produktløsninger, innkjøp og skadeoppgjør.  WaterCircles er etablert også etablert i Sverige med Naturskyddsforeningen som samarbeidspartner.

Naturvernforbundet ser store muligheter i denne typen samarbeid.

– Vi trenger pionerer som driver frem større miljøhensyn som etter hvert kan smitte over på hele bransjen, sier generalsekretær det Jan Thomas Odegard.

Les mer på WaterCircles sine nettsider