Miljøpris til biovarme

Trønderbedriften Innherred Biovarme AS stakk av med årets Trønderske Natur- og miljøpris. Utdelerne syntes bedriften fortjente prisen for sin satsing på bioenergi. Bedriften ble fremhevet som et gyllent eksempel og forbilde for andre som ønsker å satse på kortreist, fornybar energi.

Staffan Dovarn

NRK Trøndelag:
Fikk miljøpris for biovarme

Levangeravisa:
Miljøpris til Trøite

Trønderavisa:
Naturvernpris til Innherred biovarme

Naturvernforbundet i Trøndelag

– Dette var veldig trivelig. Jeg er glad både for egen del og for Innherred Biovarmes del. Dette er en inspirasjon til videre arbeid, sa styreleder i Innherred BiovarmeJostein Trøite i sin takketale da prisen ble utdelt på Naturvernforbundets høstmøte i Trondheim.

Trøndersk Natur- og miljøpris ble i år delt ut for tiende gang, og Innherred Biovarme AS var en av elleve foreslåtte kandidater til årets pris.

Skaper alternativer til fossil energi
Bedriften har to varmeanlegg med flisfyring, og selger varme til de to største skoleanleggene i Levanger, som tidligere brukte olje og elektristitet til oppvarming. De leverer også flis til en rekke gårdsbruk der biovarmen erstatter olje, gass eller elektrisitet.

Alt råvirke hentes frå nærområdet for å redusere transportutgiftene.

Miljøengasjert leder
– Det har vært veldig mange gode kandidater. Innherred Biovarme har skilt seg ut ved sin satsning på god miljøpolitikk, lokal verdiskapning og sysselsetting, sa prisutdeler og landbruksdirektør Værdal. Hun fremhevet initiativtager og styreleder Jostein Trøite som drivkraft bak bedriften.

Trøite leder ikke bare en miljøbevisst bedrift – han er også kjent i lokalmiljøet for et langvarig og sterkt miljøengasjement, og har vært aktiv i naturvernarbeid i lang tid. Som markert lokalpolitiker i Levanger har han har også fremmet en rekke miljøsaker.

– Du lever som du lærer. Det står det respekt av, sa Værdal i sin hilsen.

Juryen for årets Trøndersk Natur- og miljøpris har bestått av Stein Arne Sæher fra Adresseavisen, John Arne Moen fra Trønder-Avisa, Aage Tørris Ekker fra FM i Sør-Trøndelag, Monica Næss fra FM i Nord-Trøndelag, Ottar Michelsen og Per Flatberg fra Naturvernforbundet i Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag.