Miljøpris til Per-Erik Schulze

Per-Erik Schulze, marin rådgiver i Naturvernforbundet, har blitt tildelt Kragerø kommunes miljøpris for 2010.

Per-Erik Schulze portrett

Solfrid Rui Slettebakken, varaordfører i Kragerø som delte ut prisen, sier at hun er svært glad for å kunne gi ham miljøprisen.Tildelingen begrunnes med hans betydelige innsats i Kragerø for miljøet, for framtidsrettede næringsaktiviteter og for kunnskapsformidling.
– Vi ser virkelig hvilken ressurs denne mannen er, både for administrasjonen og for politikere i kommunen, og det er en ære å tildele ham denne prisen, sier hun.

Mange områder
Schulze får prisen for interesse og engasjement på mange områder. Slettebakken sier han har bidratt ved å ha skaffet arbeidsplasser til kommunen, arrangert seminarer og satt i gang ålegressprosjekt. Han har også satt fokus på vannkvalitet i havnebassenget, satt i gang oppbygging av bestandene av torsk og hummer gjennom oppsyn og verneforslag og deltatt i kommunens marine komité, og tyvfiske har fått mer fokus takket være ham.
Slettebakken sier at han også har satt i gang sommeraktiviteter for barn og unge for å få opp interessen for natur. Blant annet et stort flerårig skoleprosjekt med fridykking.
– Han har også en veldig fin form og tonesetter språket på en måte som er tillitsvekkende og han gjør en god figur i media. Hun mener det er stor stas å tildele ham prisen og at dette må smitte over på hele kommunen, sier Slettebakken.
Schulze har også vært med på å gjenopplive Naturvernforbundets lokallag i Kragerø, som har doblet medlemstallet fra 40 til 80 på to år.

Fortjent pris
 Denne prisen er særdeles fortjent, sier generalsekretær i Naturvernforbundet Jan Thomas Odegard.
Han sier at Schulze har hatt et engasjement som har strukket seg over mange år på flere områder, og at det er veldig hyggelig at Kragerø kommune gir ham denne prisen.
– Per-Erik har den unike kombinasjonen av sterk faglig kompetanse og et stort lokal engasjement. Han viser at selv om organisasjoner er viktige, kan enkeltpersoner gjøre en stor forskjell. Vi er stolte av at han får denne prisen, sier Odegard.