Naturvernforbundets kontakt i Turkmenistan arrestert

Andrej Zatoka er en kjent miljøverner og menneskerettighetsaktivist i sitt hjemland. Da han første gang ble arrestert i 2006, var bevisene fabrikert. Nå er han arrestert for noe som skal ha vært en framprovosert hendelse.

Andrej Zatoka portrett

Da Zatoka ble arrestert i desember 2006, satt han et par måneder i fengsel. Stort internasjonalt press, der Norges Naturvernforbund deltok aktivt, bidro da til at han ble løslatt. Han har ikke kunnet forlate landet siden.

På ettermiddag onsdag 21.oktober ble han igjen arrestert.

– Han ble offisielt arrestert på grunn av det som skal ha vært et slagsmål på et marked, men dette anser vi for å være en åpenbart framprovosert hendelse. Zatoka fikk sist 4 års betinget straff, og dersom han nå finnes skyldig, vil han trolig få flere år i fengsel. Vi er selvfølgelig svært bekymret, sier Yngvild Lorentzen, leder for Naturvernforbundets internasjonale prosjektavdeling.

Zatoka har vært samarbeidspartner  for Naturvernforbundets SPARE-prosjekt i Turkmenistan i flere år. Fordi Zatoka har hatt myndighetene søkelys på seg, og fordi det ikke har vært mulig å jobbe åpent med prosjektet eller sende penger, har aktiviteten vært holdt på et minimum.

–    Zatoka vært optimistisk i forhold til den nye presidenten og landets utvikling, så det er en stor skuffelse at dette skjer, sier Lorentzen.

– Senest i slutten av september skrev Zatoka til meg at myndighetene ikke lenger hadde noe i mot at han hadde kontakt med utlendinger. Han hadde også store forhåpninger til at vi skulle klare å få til en avtale om SPARE-prosjektet med undervisningsmyndighetene i Turkmenistan, forklarer hun.

Russiske miljøorganisasjoner er allerede i ferd med å arrangere en støtteaksjon for Zatoka, og Naturvernforbundet vil slutte seg til dette arbeidet.