Naturvernforbundets partner blant årets miljøhelter

I denne ukes spesialutgave av Time Magazine presenteres årets miljøhelter, «Heroes of the Environment 2009». Blant dem finner vi Nnimmo Bassey – lederen for Naturvernforbundets internasjonale nettverk .

Norges miljøvernminister Erik Solheim er blant de heldige som nevnes på Time Magazines liste over årets miljøhelter i 2009. På den listen står også lederen for Naturvernforbundets internasjonale nettverk – Friends of the Earth – Nnimmo Bassey.

Les artikkelen Heroes of the environment 2009 i Time Magazine.

Nnimmo Basseys organisasjon Environmental Rights Action støttes av Norges Naturvernforbund, med midler fra Norads Olje for utvikling-program.

Besøk Friends of the Earth på nettet.

Nigerianeren startet Environmental Rights Action i Nigeria som en reaksjon på oljeindustriens miljøødeleggelser og menneskerettighetsbrudd i hjemlandet.

Har stilt oljeindustrien til ansvar
Bassey  har kjempet i tjue år for at rettighetene til befolkningen i Nigeria skal ivaretas i forbindelse med oljeutvinningen. Kampen mot sterke økonomiske interesser i et land som sliter med korrupsjon, har ført til at Bassey flere ganger har blitt arrestert og satt i varetekt.

I mange tiår har Bassey og hans organisasjon opplevd at drikkevannskildene blir forurenset, at jordbrukslandet blir ødelagt, at fisken dør og at befolkningen får store helseskader av de mange giftige gassene i lufta.

Sammen med sine medarbeidere har han greid å sørge for at flere og flere av innbyggerne i Niger-deltaet kjenner sine rettigheter, at oljeselskapenes og myndighetenes overgrep blir gjort kjent og at de blir stilt til ansvar.

Leder internasjonal grasrotbevegelse
I likhet med Naturvernforbundet er Basseys organisasjon en del av et av verdens største internasjonale miljønettverk – Friends of the earth International.

Da Bassey ble valgt til leder for – fikk han ansvaret for et nettverk av 77 nasjonale organisasjoner, over 5000 lokale aktivistgrupper og tilsammen rundt 2 millioner medlemmer og støttespillere.