– Norge kan presse rike land til tøffere klimamål

Statsminister Jens Stoltenberg går inn for å skjerpe de norske klimaforpliktelsene. Norges Naturvernforbund er glad for statsministerens budskap og mener tiden er inne for å annonsere en slik skjerpelse på klimamøtet i New York som starter tirsdag. Situasjonen i forhandlingene er svært kritisk.

Klimaforskerne sier rike land må kutte utslippene med opp mot 40 prosent innen 2020. I dag ligger det i verste fall an til et kutt på skarve 13 prosent.

Samleside for internasjonale klimaforhandlinger: www.cop15.no

Naturvernforbundets krav til Norges innsats i New York (PDF)

Følg Naturvernforbundets Bård Lahn i New York på Twitter

Norge foran med et godt eksempel
– Forhandlingene om en ny internasjonal klimaavtale kan komme til å havarere. De rike landene må skjerpe sine utslippsforpliktelser og løfter om å finansiere klimatiltak i fattige land dersom vi skal få en ambisiøs klimaavtale, sier Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund.

– Hvis Norge nå legger fram et skjerpet klimamål og klare løfter om finansiering av klimatiltak i utviklingsland, vil det legge press på andre rike land og dermed hjelpe forhandlingene framover.

Skjebnemøte i New York
Tirsdag deltar statsminister Jens Stoltenberg sammen med blant andre Barack Obama, Kinas president, Japans nyvalgte statsminister og over hundre andre statsledere på et toppmøte om klima i FNs generalforsamling i New York.

Det er FN-generalsekretær Ban Ki-moon som har innkalt til møtet for å få fart på forhandlingene om en ny internasjonal klimaavtale. Disse forhandlingene skal avsluttes i København i desember.

Beregninger fra FNs klimasekretariat viser at den samlede utslippsreduksjonen i rike land i 2020 kan bli så liten som 13 prosent. I beste fall kan det bli et kutt på 21 prosent, slik det nå ligger an. FNs klimapanel har sagt at mellom 25 og 40 prosent utslippskutt er nødvendig.

Lys i tunnellen fra viktige asiatiske land
– Møtet i New York er viktig. Det er her verdens statsledere sammen kan sørge for at vi får en forsvarlig klimaavtale senere i år. Vi har under tre måneder med forhandlinger igjen, sier Haltbrekken.

– Det er ventet at Japan legger fram økte utslippsmål på møtet i New York. Kina vil også annonsere nye viktige klimatiltak. Dersom Norge også øker sine utslippsmål på dette møtet, vil det øke presset på andre rike land, og bidra til sårt tiltrengt framgang i forhandlingene.

Norges Naturvernforbunds klimarådgiver Bård Lahn er fra mandag kveld til stede i New York for å følge klimatoppmøtet der. Naturvernforbundet følger forhandlingene om en ny klimaavtale tett fram mot det viktige møtet i København i desember.