Optimistisk for klimaforhandlingene

– Stemningen her er en helt annen enn den var i fjor i København. Det er fult mulig å få til en enighet her som faktisk vil bringe klimaforhandlingene inn i rett spor igjen, var Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekkens gladmelding da han via storskjerm fra Cancún i Mexico deltok på Klimaoppmøtet i Oslo tirsdag kveld.

Lars Haltbrekken klimatoppmøte

Cop16.no – alt om internasjonale klimaforhandlinger

Klimabloggen – les hvordan deltakerne opplever forhandlingene i Cancún fra innsiden.

I forkant av årets klimatoppmøte var det få som våget å ha særlig store forhåpninger. Halvveis ut i forhandlingene ser det imidlertid ikke bare mørkt ut, ifølge Haltbrekken.

– Vi får ikke en ny klimaavtale her, så optimistisk er det ikke. Men fortsetter dette, vil man absolutt kunne komme fram til en avtale neste år, sa naturvernforbund-lederen til et hundretalls tilhørere under Norsk klimanettverks arrangement i Folkets hus i Oslo tirsdag.

Ikke nok utslippskutt
Miljøvernministere fra verden over har nå begynt å ankomme badebyen i Mexico, og ifølge Haltbrekken er politisk vilje det viktigste de kan ta med seg inn i forhandlingene.

– Den viktigste oppgaven landene har nå er å tette gigatonngapet, sa han og refererte til det store gapet mellom det forskerne sier er nødvendige kutt, og det landene til sammen har lovet å kutte:

– Dette gapet er like stort som utslippene fra EU og russland samlet. Nå trenger vi en prosess her i Cancún som kan heve utslippsløftene betydelig.

Mindre fastlåst
Det ser også ut til at de store konfliktlinjene fra fjorårets store klimatoppmøte i København har roet seg.

– De meksikanske møtelederne har greid å ikke øke mistilliten mellom rike og fattige land, slik situasjonen ble i fjor.

Diskusjonene mellom de to stormaktene Kina og USA er også viktige for utfallet, og de siste dagene har det kommet signaler på en bedre tone også der.

Håper Japan er på gli
Japan har vært et av landene som skapte bølger i begynnelsen av forhandlingene, da de ga uttrykk for at de overhodet ikke ønsket en ny forpliktelse under Kyotoprotokollen.

Protokollen fra forhandlingene i Kyoto for 13 år siden går ut i 2012, men er foreløpig den eneste avtalen som foreligger. Mange kjemper derfor for å forlenge den til en ny og forpliktende klimaavtale ligger på bordet, da alternativet kan være at verden blir stående uten en avtale som kan regulere CO2-utslippene.

– Japans standpunkt er nok ikke så ille som det ble gitt uttrykk for, ifølge våre kolleger i japanske miljøorganisasjoner. Det snakkes om at det kan være en fifty-fifty sjanse for å få Japan tilbake på sporet igjen, sa Haltbrekken tirsdag kveld.

En offensiv fra de andre landene kan også tvinge Japan på bane.

-Du kan få en situasjon her hvor verden er enig i å gå videre og japan blir stående alene om å blokkere kyoto. Da vil det bli et enormt press på Japan, og forhåpentligvis må de bøye av, påpekte Haltbrekken.

Norge på plass
Både Miljøvernminister Erik Solheim og statsminister Jens Stoltenberg skal delta i høynivådelen av forhandlingene som starter nå.

–  De norske posisjonene i de internasjonale forhandlingene er stort sett grei. Norge er et snilt land på bortebane. Vi har kommet med innspill til den norske delegasjonen om hva de bør fokusere på nå, sa Haltbrekken.

Stoltenberg er en av få statsledere fra Vest-Europa som tar turen. Han er der først og fremst for å legge fram en rapport om finansiering av klimatiltakene. Rapporten er laget av en FN-nedsatt gruppe Stoltenberg har ledet.