Trekker regjeringen inn for ESA

EUs vanndirektiv krever at miljøtiltak skal gjennomføres i alle sektorer for å bedre miljøtilstanden i vassdrag. Regjeringen mener dette ikke skal gjelde for gamle kraftverk med foreldede standarder. En lang rekke kommuner, elveeierlag og organisasjoner klager nå regjeringen inn for ESA.

Avdelingsleder for naturmangfold i Norges Naturvernforbund Arnodd Håpnes viser til klagen og det meningsløse i at den største miljøpåvirkeren i norske vassdrag får unntak fra forpliktelsene.

–  ESA må nå vurdere om det er i tråd med vanndirektivet å gi vannkraftsektoren særbehandling, sier Rasmus Hansson på vegne av Samarbeidsrådet for Naturvernsaker, som representerer over 370 000 medlemskap i Norges Naturvernforbund, Den Norske Turistforening, Norges Jeger- og Fiskerforbund og WWF.

– Norge er forpliktet til å forbedre vannmiljøet, og da må revisjon av gamle vannkraftkonsesjoner tilpasses den nye vannforvaltningen – og ikke motsatt, sier Børre Rønningen, leder for 173 vasskraftkommuner.

Rune Aanderaa i SABIMA, som representerer norske biologiske foreninger, viser til at vannføring er en forutsetning for å ivareta livet i elvene. – I gamle reguleringer er det unødig tap av biologisk mangfold. Det kan rettes opp gjennom tiltak som minstevannføring, noe som er en selvfølge i nyere utbygginger.

Også friluftslivsinteressene kjemper for å forbedre miljøtilstanden i regulerte vassdrag

– 70 % av norske vassdrag er regulert. Et miljøløft i regulerte vassdrag vil øke opplevelses- og rekreasjonsverdien både for turfolk og reiselivsnæringen, sier Lasse Heimdal, leder for FRIFO som samler 14 friluftslivsorganisasjoner.

Klagen er ført i pennen av advokat Tine Larsen.

Les pressemelding her

Klage kortversjon  på norsk