– En gledens dag og en stor seier

Naturvernforbundet feirer regjeringens nei til åpning av Lofoten, Vesterålen og Senja, og sier de rødgrønne har gitt miljøet en historisk seier. – Dette er en gledens dag for alle som har stått på for å holde disse områdene oljefrie, det er en seier for sårbar natur, fiskeriene og miljøvennlige arbeidsplasser i nord, jubler Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Mennesker som deltar i klimademonstrasjon

Onsdag gikk Naturvernforbundets medlemmer i fakkeltog sammen med Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja og mange andre engasjerte oljemotstandere. For få uker siden brente det varder mot oljeboring fra Kirkenes til Lindesnes. I sommer samlet hundrevis av engasjerte miljøvernere, fiskere og nordlendinger seg til Folkefest mot oljeboring i Kabelvåg. Leserbrev er blitt skrevet, nye medlemmer vervet og løpesedler delt ut. I dag fikk vi seieren vi ventet på, og Lars Haltbrekken gratulerer og takker alle som har stått på.

– Når vi i dag klarer å stanse Norges mektigste næring i å slippe til i de verdifulle områdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja, er det fordi vi har vært mange som har stått på – dette er en seier vi er mange som deler i dag, sier Lars Haltbrekken.

En inspirasjon for oss alle

Haltbrekken sier dagens avgjørelse er en inspirasjon til videre arbeid. Han minner om at i 2006, da den første forvaltningsplanen kom, var det mange som mente dette bare var en utsettelse i fire år. Nå er fem år gått, og åpningsprosessen er nok en gang avlyst.

– Kombinasjonen mellom sterke og gode argumenter, og ivrige og engasjerte lokallag og enkeltpersoner har gjort at vi i dag kan innkassere en viktig seier for nordnorsk natur, fiskerier og miljøvennlige arbeidsplasser. Det tar vi med oss inn i nye miljøkamper. Bedre bevis på at vi trengs – og at vi lykkes, får vi ikke, jubler Haltbrekken.