Erna og Jonas drukner i olje-protester

I løpet av de siste dagene har Instagram-kontoene til Erna Solberg og Jonas Gahr Støre blitt fylt opp med kommentarer fra hele verden med oppfordring om å la oljen utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja ligge.

Til sammen har Jonas Gahr Støre fått nærmere 500 kommentarer på Instagram og Erna Solberg sine innlegg har fått 400 kommentarer om å la olja ligge. I tillegg har begge to blitt tagget over 3000 ganger med oppfordring om å ta vare på områdene.

De mange kommentarene skyldes at en rekke verdensberømte fotografer har valgt å poste et av sine bilder fra Lofoten, Vesterålen og Senja på Instagram. Under bildet oppfordrer de sine følgere til å tagge de norske statsministerkandidatene Jonas Gahr Støre og Erna Solberg og fortelle dem at de må la oljen bli liggende. Til sammen har over 30 verdensberømte fotografer engasjert seg i saken.

To av fotografene som har postet bilder på Instagram er National Geographic fotografene Paul Nicklen og Cristina Mittermeier. Paul Nicklen alene har over 3,5 millioner følgere på Instagram. Til sammen har bildene hans fra Lofoten fått flere tusen kommentarer fra mennesker over hele verden som støtter budskapet. Paul Nicklen begrunner innleggene med at han er bekymret og ønsker å beskytte områdene mot oljeboring.  På Instagram skriver han at det ikke er til å tro at disse områdene er truet av oljeboring og at oljeboring uten tvil vil ødelegge området, lokalsamfunnet, det sårbare økosystemet og dens unike skjønnhet.

Cristina Mittermeier, som også er grunnlegger av organisasjonen «Sea Legacy» forteller at hun ikke var i tvil om at hun ønsket å støtte kampanjen på sosiale medier:

– Ikke noe annet sted i verden er det mulig å oppleve å være under vann sammen med ville spekkhoggere. Som fotograf på oppdrag for National Geographic hadde vi muligheten til å tilbringe en del tid i Lofoten hvor vi filmet og observerte spekkhoggernes matvaner og sosiale oppførsel. Det er ingen tvil om at seismiske aktiviteter og oljeproduksjon vil være en trussel for dette unike undervannslivet, sier Mittermeier.

Det er Naturvernforbundet som står bak kampanjen på sosiale medier og som har bidratt til at Jonas og Erna den siste tiden har blitt tagget i flere tusen innlegg og kommentarer.

– Kampen for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja har ikke bare stor støtte blant befolkningen her hjemme i Norge, det vekker også stort engasjement i utlandet. Vi opplever derfor at det er ganske lett å få med oss internasjonale støttespillere, det være seg tidligere fredsprisvinnere eller verdensberømte fotografer, forteller Silje Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Andre fotografer har deltatt i kampanjen:

Johan Lolos: @lebackpacker, Roman Flepp and Valentin Manhart: @twintheworld, Felix Inden: @felixinden, Belen: @belletoscan, Stian Norum Herlofsen: @stiannorum, Tristan Bogaard: @tristanbogaard, Sea Legacy: @sea_legacy, Even Trygstand: @eventyr, Daniel Kordan: @danielkordan, Tobias Hagg: @airpixels, Ellen Cuylaerts: @underwaterellen, Gary Peart @garypeartphoto, Christian Hoiberg: _chphoto, Wildlife Planet: @wildlifeplanet, Roope Honkapirtti: @roopegraphy, Federico Penta: @fpenta, Amos Nachoum: @biganimals_expeditions