– Norge pusher olje og gass på sårbart EU

Naturvernforbundet reagerer sterkt på at Norge vil ha olje og gass inn i en grønn industriavtale med EU.

Oljeplattform i Norge
«EU støtter at Norge skal fortsette å lete og investere for å sikre olje og gass til det europeiske markedet», står det i et utkast til grønn industriavtale med EU. Illustrasjonsfoto: Eli Skjæveland Tengesdal – Equinor.

– Olje og gassvirksomhet har ingenting å gjøre i den grønne industriavtalen med EU. Det er ikke greit at Norge utnytter EU sin sårbare situasjon for å legitimere fortsatt leting etter olje og gass, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Utkast til avtale

Etter det Dagens Næringsliv (DN) erfarer vil Norge inngå en slik avtale under klimatoppmøtet i Sharm El-Sheik i november. I et utkast til avtale som den regjeringen sendte til EU i begynnelsen av september står det ifølge DN at Norge vil at norsk olje og gass skal ha en prioritert plass.

«EU støtter at Norge skal fortsette å lete og investere for å sikre olje og gass til det europeiske markedet», står det i utkastet, ifølge DN.

– Klimapolitisk skandale

– Dersom forslaget blir stående, vil det være en klimapolitisk skandale. Det vil undergrave hele Parisavtalens ambisjoner og sende et tydelig signal til andre land om at de også kan fortsette med videre oljeproduksjon, sier Gulowsen.