Skuffet over regjeringens oljetildeling

Fikk de ikke med seg beskjedene fra verken IEA eller FNs generalsekretær, spør nestleder Pernille Hansen.

Oljeplattform gjemt i tåke

I dag tildelte regjeringen 53 nye tillatelser gjennom TFO. Naturvernforbundet er svært skuffet over den nye regjeringen.

– Hva er det regjeringen driver med? Det er helt utrolig at de vil ha enda mer oljeleting nå, i 2022. Fikk de ikke med seg beskjedene fra verken IEA eller FNs generalsekretær? Vi kan ikke lete etter mer olje om vi skal nå 1,5-gradersmålet, sier Pernille Hansen, nestleder i Naturvernforbundet.

– Her starter regjeringen med å markere klimapolitikken sin på verst tenkelig vis! Dette er gambling på at verden ikke når klimamålene, med sårbar natur og framtidige generasjoner som innsats. Regjeringa må lytte til folket, som vil ha en kraftfull klimapolitikk, og la olja ligge, fortsetter Hansen.

Naturvernforbundet er også svært skuffet over at regjeringen har valgt å dele ut blokker i svært sårbare områder.

– Her deler regjeringen ut letelisenser i enormt viktige havområder. Det er lisenser i det svært sårbare Barentshavet, samt i viktige tobisfelt. Regjeringen har rett ut ignorert innspill fra fagfolk, miljørørsla og klimaforskere når de gjennomfører denne tildelingen, sier Hansen.