Slik opererer oljelobbyen – webinar fra 11. august

Det deles ut nye oljelisenser og oljeskatten er ikke investeringsnøytralt, samtidig som klimaforskningen og økonomisk forskning tydelig viser at det er en dårlig idé. Hvordan har oljelobbyen fått det til? Tidligere har oljelobbyen klart å skille olje og klima, men nå er kommunikasjonen at norsk olje og oljeindustri er bra for klimaet. Hvordan klarer oljelobbyen å få alle disse fordelene, når argumentasjonen er så irrasjonell?

Oljeskip

Disse spørsmålene forsøkte vi å tilnærme oss i dette webinaret
Med oss hadde vi:

Anne Karin Sæther, som har skrevet boken «De beste intensjoner. Oljelandet i klimakampen». Hun har tidligere jobbet som journalist, blant annet i NRK og Dagsavisen, som kommunikasjonssjef i Bellona og politisk rådgiver i Utdanningsforbundet. Nå jobber hun i klimabyrået Footprint og er foredragsholder på si.

Ketil Raknes, som blant annet har skrevet boken «Jakta på makta – 12 råd for effektiv påvirkning». Han er tidligere statssekretær i Miljøverndepartementet og jobber nå som høyskolelektor på Høyskolen Kristiana der han forsker på lobbyisme.

Her kan du se selve webinaret