Valg21: Norsk olje koker kloden!  La olje ligge! #valg21

Valg21: Norsk olje koker kloden! La olje ligge! #valg21.

Norsk olje koker kloden! #valg21

La olja ligge!

For å unngå klimakrise må vi slutte å bruke fossil energi. Verken norsk økonomi eller naturen har råd til at vi venter med omstillingen. Vi må ha politikere som tar ansvar. Stem på fremtiden, stem nei til ny oljevirksomhet.

Vi stiller følgende krav: #valg21

• Ingen nye oljelisenser
  • Ingen flere subsidier til oljesektoren
  • Stopp letingen på allerede utdelte områder

Knusing av oljemyter  #valg21

- NEI!
- Norsk olje og gass er ikke del av klimaløsningen

Ting du kan gjøre: #valg21

Olje og gass er ikke fremtiden, selv for oljenasjonen Norge
#valg21

Det grønne skiftet er godt i gang. Endring i energibruk og etterspørsel vil endre norske eksportmuligheter. Banker, fond og investorer selger seg ut av olje og investerer i grønn industri. Norge må ikke falle bakpå og miste sin internasjonale konkurransekraft.

Markedet for olje og gass vil gå nedover i framtiden. Analysebyrået DNV GL og oljeselskapet BP spår at verden allerede har nådd peak oil – høyeste forbruk av olje.

#valg21
Stem på fremtiden
Stem nei til ny olje

Artikkelen ble sist oppdatert: 17.03.2021

43690575612_ef000c6534_k
Oljebransjens beste venner:

- Vi trenger ikke mer olje og gass!

03.06.2021 | Sist oppdatert: 07.06.2021

Det internasjonale energibyrået (IEA), ble startet for å sikre en rekke land tilgang til nok olje. Nå sier dette byrået at vi ikke trenger mer olje og gass!

E2UZgxXWUAUWUmM
Miljøseier i retten

Shell dømt i rettssak i Nederland

26.05.2021 | Sist oppdatert: 26.05.2021

Oljeselskapet Shell har blitt dømt av en domstol i Nederland til å kutte sine CO2-utslipp med netto 45 prosent innen 2030 sammenlignet med 2019. Saken ble ledet av Naturvernforbundets søsterorganisasjon, Milieudefensie (Friends of the Earth Nederland), på vegne av over 17.000 nederlendere.

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil(1)

LO og NHO ignorerer IEA og naturhensyn

26.05.2021 | Sist oppdatert: 26.05.2021

LO og NHO sin nye energi- og industriplattform er ikke planen som trengs for å kutte klimagassutslipp, ta vare på naturen og omstille Norge til trygge arbeidsplasser for framtida.

JoeBiden@DesMoines_2019-PHOTO:GageSkidmore(CC BY-SA2
- Nå må Norge komme etter

Biden stanser ny oljeleting

29.01.2021 | Sist oppdatert: 29.01.2021

USAs president Joe Biden har signert en presidentordre for å midlertidig stanse all ny olje- og gassleting på føderalt land.

Foto Harald Pettersen  Statoil
Ny oljeutdeling:

- Klimameldingen settes helt i skyggen

19.01.2021 | Sist oppdatert: 19.01.2021

Regjeringen delte i dag ut 61 utvinningstillatelser til oljeleting hvorav to lisenser ligger i det særlig verdifulle og sårbare området rett nord for kysten av Finnmark.

ForUM-delebilde-3-1
Sivilt samfunn sender krav til Erna Solberg

Norge må ta sitt rettferdige ansvar for klimakrisa!

07.12.2020 | Sist oppdatert: 10.12.2020

12. desember fyller Parisavtalen fem år, og igjen ber FN landene om å heve sine ambisjoner for å gi verden en mulighet til å nå 1,5-gradersmålet. 14 norske organisasjoner i Forum for Utvikling og Miljø (ForUM), inkludert Naturvernforbundet, har skrevet et brev til Erna Solberg med to krav til Norge. Vi krever at Norge: 1) Gir 65 milliarder kroner til klimatiltak som støtter fattige land i å håndtere klimaendringene; og 2) Setter i gang en rettferdig omstilling vekk fra olje- og gassproduksjon.