EVO-Emotion

EVO-Emotion er en av syklene man kan låne gjennom Naturvernforbundet sitt prosjekt "Sykle, så klart".

Slik tester du en elsykkel

Vi gir arbeidstakere mulighet til å prøve elsykkel i opp til ei uke gjennom sykle.moveabout.no. Her får du ti tips til hva du bør teste ut.

Det viktigste er å prøve!

Det finnes mange forskjellige sykler lagd for ulikt terreng og bruk. Det er ikke noen fasit på hvilken sykkel du bør velge, men det kan hjelpe å tenke igjennom noen av egenskapene du ønsker i en sykkel. For noen vil elsykkel være det beste valget. På en elsykkel må du på lik linje med vanlige sykler tråkke selv, men en elektrisk motor hjelper deg slik at det blir lettere å komme seg både bortover og også oppover. Det finnes mange ulike typer motorer, og sykkelopplevelsen på en elsykkel vil i stor grad være avhengig av hvilken type motor sykkelen har.  På Forbrukerrådets  store elsykkelguide kan du lese deg opp på ulike typer elsykler.  Les også vår artikkel om forskriftskrav til elsykler.

Den beste måten å finne ut om elsykkel er noe for deg er å prøve! Derfor samarbeider Naturvernforbundet med arbeidsplasser om å gi dem mulighet til å låne elsykkel fra sykkelbutikk opp til en uke. Renovasjonsetaten var første arbeidsplass som ble med for å gi sine ansatte i Oslo og Akershus muligheten til å prøve elsykler gjennom sykle.moveabout.no.

Vi har blitt inspirert av Syklistenes Landsforening til å dele en liste over ti testpunkter for prøving av el-sykkel:

Ti testpunkter for en elsykkel:

1. Sykkelfølelse

Prøv elsykkelen i minst 10 kilometer, helst en strekning du vanligvis ønsker å sykle. Test ut laveste og høyeste effekt på motoren. Kjennes det som motoren gir det tilstrekkelig hjelp for ditt bruk? Husk at du også må gire i oppoverbakker for å kunne utnytte motoren og sykkelen maksimalt. Test en oppoverbakke eller to og prøv ulike effektnivåer. Hva slags type motor har du? Er den montert på et hjul eller i kranken. Virker den momentant eller har den forsinket effekt? Hvordan trives du med den type motor sykkelen din har? Dersom du ikke likte motoren så godt kan du be sykkelbutikken om å la deg teste noen sykler med andre motortyper for å se om det er noen andre du trives bedre med.

C-serien med Flyer har panasonic motor plassert i kranken. Det er en av de syklene man kan låne gjennom prosjektet "Sykle, så klart".

2. Motorstyrke

Hvor sterk er motoren? Hvordan funger sykkelen når du sykler i 25 kilometer i timen? Da skal motoren slutte å virke, men slutter den brått eller mykt. Det betyr ikke at du ikke kan sykle fortere, men da blir det bare for egne krefter.

3. Gir

De fleste elsykler har også gir. Prøv alle girene og kjenn etter om de fungerer som de skal. Er det nok gir for ditt bruk? Se hvordan giring og motoren virker sammen. En sykkel med rotasjonssensor er bare avhengig av at du tråkker for å gi kraft. En motor i kranken på sykkelen med momentsensor og midtmotor/motor i kranken vil tilpasse motorkraft etter hvor hardt du tråkker selv. Det vil si jo kraftigere du tråkker, jo mer gir elmotoren. Test selv hvordan valg av gir kan påvirke hvor mye du selv tråkker og dermed også hvor mye hjelp du får fra motoren.

4. Bakketest

Prøv sykkelen i en real bakke og still inn på høyeste effekt på motoren. Yter motoren nok for ditt behov?

Stopp i bakken og start opp igjen. Hvor lang tid tar det før motoren hjelper? Kommer effekten umiddelbart, eller tar det litt tid. Igjen her må du være oppmerksom på at du bør gire riktig for å komme lettere i gang. I tillegg kan du få ekstra starthjelp hvis sykkelen har en trille- og startassistent. En slik funksjon kan hjelpe sykkelen opp i 6 km i timen uten at du må tråkke selv. Forsøk om funksjonen kan hjelpe deg til bakkestart eller å gjøre det lettere å trille sykkelen opp bakken.

Dersom formålet er først og fremst å se hvorvidt sykkelen fungerer for ditt bruk kan du forsøke å sykle de bratteste bakkene du vanligvis sykler og se hvor mye egne krefter du må bruke. Hvis du har lavt budsjett vil kanskje litt hjelp i bakkene være nok og du kan spe på med planlegging og ekstra krefter. Hvis du har et høyere budsjett og ønske om at også bratte bakker skal være lette, bør du velge en elsykkel med litt mer futt i.

Kanskje Buddys rimeligste modell gir deg det du trenger opp bakken? Test den selv gjennom "Sykle, så klart".

5. Bremser

Prøv først å bremse forsiktig ved lav fart for å kjenne etter hvordan bremsene tar. Prøv deretter i høyere fart.

6. Svinger

Ta noen brå svinger for å se hvordan det kjennes både med høy og lav effekt på motoren. Er sykkelen stabil eller vingler den?

7. Betjening

Hvordan er betjeningspanelet på styret. Hva slags opplysninger gir det? Er det enkelt eller vanskelig å betjene med knappene? Kan det tas av? I så fall ta det med  deg hjem.

Boschpanel er vanligvis avtagbart. Det er mulig å skru fast, men panelet er i seg selv så verdifullt at det anbefales å bringe det med heller enn å skru det fast.

Image

Det finnes andre typer kontrollpanel som sitter fast på sykkelen. Dette er et eksempel på en slik type kontrollpanel. Denne trenger du da heller ikke ta med.

8. Passer sykkelen

Hvordan føles det etter å ha syklet? Vondt i ryggen? Vondt i baken? Dovner hendene. Få hjelp i sykkelbutikken til å stille inn sykkelen slik at det blir riktig. Dersom du opplever at du får problemer knyttet til sykkelens form kan du be dem i butikken vise deg andre sykler tilpasset din kropp og dine behov. Ønsker du å sykle raskt i terreng eller på landevei (da kan det være greit å være litt framoverlent) eller vil du sykle oppreist gjennom trafikerte gater å ha god oversikt?

9. Ramme

Det er ikke sånn at man må være dame for å velge lavt innsteg eller mann for å velge høyt. Fordelen med lavt innsteg er at sykkelen er enklere å gå av og på. En for høy ramme kan gjøre litt vondt for både menn og kvinner hvis du hopper ned i en fart. Finn en ramme som passer for deg og dine behov. EVO-street er et eksempel på en elsykkel med lavt innsteg som kan passe både for menn og kvinner. Du kan også låne elsykler i prosjektet med høyere ramme. Elsykkelen kan lånes fra EVO-elsykler.

10. Lydløs eller skranglesykkel

Noen sykler har høyere lyd fra motoren enn andre. Høy motorlyd kan gå utover kjøregleden. Fordelen med en skranglesykkel er at det er lettere for folk å høre at du kommer. Så vær oppmerksom på at du kan komme overraskende på fotgjengere dersom du velger en stille sykkel.

Slik får du låne elsykkel for en uke:

• Er din arbeidsplass med på "Sykle, så klart?" Gå inn på sykle.moveabout.no og reserver en elsykkel for prøvesykling nå.
  • Du kan også oppfordre din arbeidsplass. Les mer her
  • Er du medlem eller frivillig og har du lyst til å låne en elsykkel eller flere gjennom "Sykle, så klart"? Fyll ut dette skjemaet.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.06.2017