Du er her:

Slik bruker du Facebook

Slik bruker du Facebook

Sosiale media er en enkel måte å nå mange mennesker raskt og kostnadsfritt. Ikke kast bort penger på dyre annonser eller bruk tid på å dele ut informasjonsmateriell når det finnes en enklere og mer direkte vei. Vi gir deg en enkel guide til hvordan bruke Facebook.

 

Opprette konto

ImageFacebook er veldig enkelt å bruke, og mange har allerede en konto.  Hvis du trenger en konto, registrerer du deg med en epost-adresse, og følge oppskriften. Du velger selv hva du ønsker å dele på facebook, men det du deler på facebook, bør være ting du selv ønsker å dele, og som du kan stå inne for. Det aller meste du legger ut på siden, kan regnes som offentlig. Pressens faglige utvalg har definert en ytring som kan leses av mer enn 30 mennesker som offentlig, noe som inkluderer de fleste utvekslinger på facebook.

 

Opprette en side (for ditt lokallag eller din sak)

ImageFor å opprette en ny side, kan du finne «sider» på venstre side av menyen i facebook, velge «start ny side», velge «Sak eller samfunn», og så følge oppskriften.

Sider som har et klart formål, får ofte flere følgere. For eksempel er det mange som følger «Forby pels nå!», men færre som følger Dyrevernalliansen, selv om begge sidene drives av den samme gruppen. Derfor er det ofte bedre å kalle siden noe som folk lett kan si seg enig i. «Bevar gammelskogen!» istedenfor «Gammelskogens venner», for eksempel.

Hvis det er flere som skal drive siden, kan du utnevne flere «administratorer» som kan legge inn innlegg på siden.

Det er lurt å følge opp aktivitet ved å svare på spørsmål og henvendelser, og delta i kommentarfeltene under egne oppdateringer.

Image

Hva er en god oppdatering (post)?

ImageDe fleste på facebook har mange venner og følger mange sider, og det gjør at de ikke alltid vil få se det du legger ut. Du må lage poster som engasjerer og gir folk lyst til å dele videre.  Tenk på at de fleste bestemmer seg for om de liker en tekst de første to sekundene. Viktige elementer er:

  • Gode bilder
  • Et tydelig budskap tidlig i teksten
  • En oppfordring til å gjøre noe, enten i form av et spørsmål eller en konkret handling, som å skrive under på en liste, sende meldingen videre, eller lignende

 

Når innlegget har blitt lagt ut, får du varsler når folk «liker» det, skriver kommentarer eller deler det videre. Når folk deler innlegget ditt videre, får alle vennene deres også se det. Dette er en god måte å nå ut til mange på. Målet med et godt innlegg, er å engasjere, og få folk til å like, kommentere og dele det videre, så flest mulig får med seg budskapet. Du kan også se hvor mange som ser innlegget. Dersom du treffer blink, kan du nå ut til mange tusen, og ofte flere enn du ville gjort med en annonse eller et innlegg i en avis, eller med en løpeseddel eller brosjyre. Hvis du ser at et innlegg vekker lite engasjement, kan du redigere innlegget. Ofte kan små endringer i teksten eller bildet gjøre en stor forskjell.Prøv deg frem.

 

Slik oppretter og sprer du et arrangement

ImageFacebook er et godt verktøy for å mobilisere til arrangementer, og dette er en av de viktigste tingene  mange bruker facebook til. Dersom du har en egen side, kan du opprette et arrangement ved å velge «tilbud, arrangement»-fanen over boksen som lar deg poste nye innlegg. Når dy trykker på den, får du et nytt vindu som lar deg føre opp tid, sted og hva som skjer.

 

ImageDet er viktig å invitere mange til arrangementet. Det må dessverre gjøres én og én, det finnes ingen «snarveier. Trykk på «inviter»-knappen for å invitere flere til arrangementet, og oppfordre andre til å gjøre det samme. Arrangementet kan også deles på din og andres side.

På arrangementet kan du også legge til et fint bilde, og skrive oppdateringer, slik at alle som skal på arrangementet får siste nytt om hva som vil skje, dersom for eksempel programmet blir oppdatert.

Hvis det er flere arrangører, kan du utnevne flere «administratorer» som kan legge inn innlegg i arrangementet, på samme måten som du kan på sider.

 

Eksempler på gode poster

Image

Image

Image

Husk at du finner illustrasjoner og bilder du kan bruke til Facebook på vervesidene.

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.02.2015