17. mai og Valdres Folkemuseum

Er 17. mai dagen for å skrive om museer? Hvorfor ikke? Museer tar vare på tradisjoner. Det gjør også dagens barnetog ledet av korpsmusikk og pyntet med norske flagg og bunader.

17. mai og Valdres Folkemuseum.

I dag ærer vi det norske som er bra, det norske vi er stolte av. Denne dagen og alle andre dager kan vi besøke museer og betrakte tømmerbygninger og skigarder våre forfedre slet og satte opp for å huse og verne om familien. I 17. mai feiringen og i museene ligger historien om det demokratiske Norge, om samhandling, solidaritet og frihet. Frihet til å velge politikere til å lede oss og styre vårt samfunn, til å ta ansvar og gjøre de rette valg for oss og for våre etterkommere. I oss bærer vi alle ønsker om en god og sikker framtid for våre barn som går i tog i dag. Og alle andre barn på kloden vår.

Da tenker jeg: Hvorfor i all verden skal Valdres Folkemuseum kjøpe utenlandsk trevirke for å bekle en vegg? Og attpå til langtransportert trevirke fra regnskog? En operabygning eller hotell, kanskje rådhus, det ville skuffet meg, men ikke forundret meg. Men et norsk museum midt i den norske gran og furuskogen! Jeg forstår det ikke.

Det er umulig å få finèrplatene på trærne igjen, men det minste museet bør gjøre er å sette opp ei stor tavle på veggen. Der kan de informere om klimautslipp og regnskogens rolle, og der kan alle avisutklipp i forbindelse med saken vises. For slike hendelser og avgjørelser bør vel også bevares.

17. mai 2010

Bjørn Frøsaker