2012-2013 894
Snøscooterkjøring

Oppmykning av loven om motorisert ferdsel

16.04.2013

Politikerne i formannskapet i Nord-Aurdal hilser en oppmykning i bruken av snøscooter i utmark velkommen. Formannskapet var enstemmig i spørsmålet om å søke å bli blant de 40 kommunene som gjennom en prøveordning åpner for hyggekjøring på fastlagte traseer (fra Leder i "Valdres" 16.april). Enstemmighet, på tross av at folk flest er skeptisk eller imot slik oppmykning.

Vinter 2013 004
Vindkraftplanene Filefjell

Vellykket tur til Finndalshorn

24.03.2013

24 hyttefolk fra Filefjellområdet møtte opp for å bli orientert om vindkraftplanene. Sol, vindstille og flott skiføre gjorde dette også til en herlig tur.

ÅRSMØTE 2013

Årsmøtet skal være rett etter debattmøtet på tirsdag 19. mars, kl. 19.00 på Valdres Vidaregåande skule, husstellavdelingen. Saksdokumenter deles ut på møtet.

Miljøjuss

Åpningen av ny nettside

10.03.2013

Naturvernforbundet har utviklet et nytt nettsted som vil være nyttig for mange. Her finnes enkle bruksanvisninger for hvordan man kan bruke norske lover til å beskytte natur og miljø. Nettstedet skal være et hjelpemiddel til natur- og miljøvernere Norge rundt for å stoppe forurensning og naturødeleggelser.

Langsua Fullsenn
Distrikts- og regionalmeldinga 2013

Styrka verdiskaping i fjellområda

05.03.2013

Kommunal- og regionaldepartementet bidreg med 10 millionar kroner for å styrke grunnlaget for verdiskaping og næringsutvikling i fjellområda. Sentralt i satsinga vert kompetanse- og nettverksbygging, entreprenørskap og innovasjon.

Oljefritt Lofoten

Varden

24.02.2013

Det høyrdest ved Nott eit Dunder paa Dør. Og Husbonden vaknar, spring fram og spør: „Kva er det, som bilar?" „Jau, no maa de ut! for Varden lyser paa Høgenut!" Og kvar Mann visste i same Ande, at no var det kome Ufred til Landet.