Friluftslivet som nasjonsbygger

Et seminar om friluftslivets betydning for norsk kultur og identitet.

Seminaret ved festivalen Friluftsliv for alle er i ferd med å etablere seg som en viktig arena for debatt om friluftslivet, dets forutseninger og betydning. I år er det friluftslivets rolle i byggingen av det moderne Norge som settes på dagsordenen. Seminaret tar for seg det historiske, så vel som dagsaktuelle problemstillinger og framtidige utfordringer.

Også i år har seminaret samlet kjente foredragsholdere og meningsbærere. Førsteamanuensis Bjørn Tordsson vil trekke opp de historiske linjene, mens Aftenpostens kommentator Mala Wang Naveen vil snakke om sin opplevelse av det norske friluftslivet i dag. Historisk blir det også når Naturvernforbundets generalsekretær Maren Esmark lar oss ta del i høydepunkter og pionerer i norsk naturvern, før Berit Kjøll, styreleder i Den Norske Turistforening, stiller spørsmålet om vi nå står ved et tidsskille, knyttet til måten vi tenker på – og bruker naturen. Midt i det hele får vi en samtale mellom Trond Berg, programskaper i NRK, og naturkjempene Øystein Dahle og Nils Faarlund.

Seminaret arrangeres av Forum for Natur og Friluftsliv (FNF) Oppland, festivalen Friluftsliv for alle og Vestre Toten kommune.

Det blir også et kunstnerisk innslag i form av diktlesning og musikk som passer for anledningen. Utøvere er Gro Ann Uthaug og Jostein Størkersen.

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.06.2014