Stillhet ved Spålen i Nordmarka

Opplev stillhet. Bilde fra Spålen i Nordmarka. Foto: Gjermund Andersen

Marka, vår grønne naturskatt

Er du nysgjerrig på hva slags naturperler som ligger rett utenfor døra di?

I Markas dype skoger finner du eventyrlysten, nysgjerrigheten, kreativiteten, roen og forundringen. Hit kan du komme for å pleie både kropp og sinn. Marka byr på et rikt aktivitetstilbud for hele befolkningen i Oslo og Akershus og det er flere spennende måter å utforske Marka på! Her kan du ferdes sommer som vinter, til fots, på ski, på sykkel eller i kano.

Over mange år har NOA kartlagt skoger og turstier med ekstra høy opplevelsesverdi i Marka som vi ønsker å dele med så mange som mulig så flere kan få glede av denne naturskatten. I menyen til høyre finner du vår oversikt over Eventyrskogene, samt Turbanken - et samlingssted for de flotteste turene fra alle kommuner og bydeler som grenser til Marka (under oppbygging). Vi har også laget spennende naturkart fra alle bydelene i Oslo for barn og unge som kan lastes ned fra menyen.

Sporløs ferdsel - bruk med ikke forbruk naturen

En av få gledelige følger av koronapandemien er at mange flere bruker Marka til turer og overnatting. Men økt bruk fører også til slitasje på naturen, hvis vi ikke ferdes med varsomhet.
Naturvernforbundet i Oslo/Akershus oppfordrer alle brukere av Marka til «sporløs ferdsel», slik at turopplevelsen blir like fin for alle.

Det er så enkelt, det er bare å huske på:

• Det du tar med inn i skogen, tar du også med ut
    Dessverre har forsøplingen økt, særlig i de mest populære områdene. Plast, metall og glass hører ikke hjemme i naturen, og bruker fryktelig lang tid på å brytes ned. I tillegg til at søppelet vil fortsette å eksistere i skogen, vil mye av det finne veien til havet gjennom regn og elver. Ha alltid en pose i sekken - klarer du å bære fullt inn klarer du å bære tomt ut.
  • Skjul avføringen din
    Det hvite papiret som virvler langs turstiene er et svært utrivelig syn, og du skal ikke mange steg fra stiene før du risikerer å tråkke i avføring. Unngå sjenanse; gå langt bort fra turstien! Det frister kanskje med utsikt men det er mange som oppsøker utkikkspunktene. Det du ser etter er tett granverk eller store steiner, så du er sikkert på at sjansen er liten for at noen tråkker i avføringen din. Løs jord og mose gjør det lett å grave grop og dekke over, og bergsprekker er fint å gjemme papiret i.
  • Unngå store inngrep i naturen
    Kutting av grener og hogging av trær ved leirplasser har blitt et vanlig syn, men er ikke noe trivelig for de som kommer etter deg, ei heller for trærne. Når vi er så mange som skal ha barsenger, benker og hengekøyeplass samtidig blir trærne stående veldig bare! Finn egnede områder og trær så du ikke trenger å gjøre inngrep i naturen.
  • Bålforbud
    Bålforbudet gjelder mellom 15. april og 15. september - for absolutt alle. Skogsbrannfare er ingen ting å ta lett på, som vi alle har fått vitne det seneste året.
  • Båndtvang
    Fra 1. april til 20. august er det båndtvang i skogen for at dyrene skal få hekke og yngle i fred. I disse dager kan du finne ferske rådyrkalver i gresset og fortumlede fuglunger på bakken - hold hunden din i bånd så de får vokse opp trygt.
  • Hundeposer hører ikke hjemme i trær og busker
    Det er kjempefint å du plukker opp etter hunden din, men skal du sette igjen posen kan du like gjerne la være.

God tur til deg, og de som kommer etter!

Artikkelen ble sist oppdatert: 22.05.2020

GPX og KML

Her kan du laste ned kalenderturene til din GPS eller vise dem i Google Earth

Artsjakt_app

Bli med på artsjakt med NOA!

09.02.2017 | Sist oppdatert: 11.02.2017

Er du turglad og vil være med å begrense flatehogstene i Oslomarka? Mange mennesker som bor rundt i Oslomakas 19 kommuner reagerer på ødeleggelsene alle flatehogstene fører med seg. Ofte er det ens egne nærområder som blir berørt. Ta kontakt på skogsaker@noa.no for å bidra i artsjakten.