Jubler over at Godalsparken bevares

Det har vært planer om å bygge barnehage i Godalsparken. Parken er et mye brukt rekreasjonsområde for beboerne i Tåsen- og Bakkehaugområdet. Nordre Aker Bydelsutvalg stemte nylig over saken og resultatet ble at elleve mot tre stemmer gikk mot planforslaget for barnehage i Godalsparken. – En stor lettelse, sier Anne Berit Bergo fra Naturvernforbundet Oslo Nord til Nordre Aker Budstikke etter at avstemningen viste at Godalsparken var reddet.

Naturvernforbundet Oslo Nord har i samarbeid med Bakkehaugen Vel arbeidet intens i et halvt års tid for å redde dette området.

– Det er svært gledelig at politikerne har innsett at man ikke må bygge i verdifulle grøntområder, jubler Bergo. Les hele saken i Nordre Aker Budstikke. Les også: Lokaldemokrati som fungerer og Nei til utbygging i Godalsparken i Nordre Aker Budstikke. Les mer om kampen for de grønne lungene i Oslo på nettsiden til Oslo Nord.

Bakgrunn
Godalsparken var en gave fra eier av Bakkehaugen gård, boktrykker Carl Grøndahl, til Vestre Aker menighet i 1931. I 1942 overtok Oslo kommune eiendommen. Parken har alltid vært et leke- og rekreasjonsområde for barn og voksne fra nærområdet. Beboerne bruker området til ballspill, lek, skirenn, skøyteløp, uorganisert og organisert fotball. På vinterstid er bakken ned fra haugen et populært akeområde. Les også innlegg: Liten plante kan velte stor barnehage.

Fra den årlige slåttedugnaden på «haugen» i Godalsparken. Det er et samarbeid mellom Friluftsetaten, Stiftelsen Siste Sjanse og Bakkehaugen vel.
Klikk på bildene for større versjon.

Den fredede planten Dragehode vokser på haugen.  Den ble «oppdaget» av Stiftelsen Siste Sjanse i 2003 i forbindelse med registrering av biologisk mangfold i området. Totalt vokser det over 60 forskjellige planter på haugen på grunn av at det er en kalkrik eng med gode solforhold.

St. Hansfest på Bakkehaugen