Markering av Oslos midtpunkt

Dronning Sonja fikk både bok og NOA-boller da NOA var tilstede ved avdukingen av skulpturen som markerer Oslos geografiske midtpunkt.

25. oktober var det feststemning i kommuneskogene. Oslos geografiske midtpunkt skulle markeres, og en skulptur avdukes av Dronning Sonja. Til arrangementet var NOA, Turistforeningen og Skiforeningen invitert til å vise fram vårt arbeid. På kort varsel stilte en meget solid og kompetent gruppe opp med quiz for både voksne og barn, informasjonsmateriell om eventyrskogene – inkludert den rykende ferske boka «De siste eventyrskogene». Så da Dronningen kom til NOAs stand, ble hun møtt av delegasjonens to yngste, Ada og Siri, som overleverte eventyrskogboka til Dronningen, og Ada overleverte selvlaget bokmerke, før Gjermund styreleder ga en kort orientering om eventyrskogene.

Siri med NOA-boller. Foto: Juel Victor Løvstad/DNTMen NOA hadde mer på lager. En av NOAs utrettelige hjelpere, Heddy Breien, hadde bakt noen utrolig gode boller – og ikke bare en vanlig porsjon, men i mengder, så alle som ville fikk smake. En som virkelig ville smake var Dronningen. Da de prominente gjestene skulle serveres toddy og Vestlandslefse, tok Siri seg helt fram til Dronningen med bollefatet for å by fram. Og godordene ville ingen ende ta. «Oj, de var virkelig gode!» kom det spontant fra Dronningen, og Siri ble tilkalt for å servere en runde til. Meget vellykket!

Her kunne historien ha endt, hadde det ikke vært for en idé som ble oss servert på stedet: oppskriften på de bollene burde dere få lagt ut på hjemmesiden som «NOA-bollen». Heddy ble kontaktet, og sendte umiddelbart oppskriften. Vel bekomme!

NOA-boller (Vaniljeboller)

(Les siste avsnitt først!)

Fyll:

Bland 9 ss sukker
3 ss vaniljesukker

Rør dette sammen med 150 g smør

(Dette er ganske mye i forhold til deigmengden – det blir noe lettere å unngå at bollene sprekker hvis man tar litt mindre fyll. På den annen side – det er fyllet som smaker!)

Deig:

Bland 360 g hvetemel og 1 ss sukker
150 g margarin smuldres i blandingen
Bland 40g gjær ut i 2 dl kald melk
Arbeid deigen smidig

Fordel muffinsformer på stekeplatene. Ta små emner av deigen, trykk dem ut til en firkant/sirkel med en tykkelse på et par-tre mm, legg en klatt fyll midt på, brett sammen deigen over fyllet – pass på å klemme skjøtene godt til! Legg bollene i formene, med skjøten ned.

La stå i romtemperatur ca. 1 1/2 time. Sett i forvarmet ovn, 250-275 grader, ca. 4-5 min. (Hvis du hører det putrer, har en eller flere boller sprukket og fyllet renner ut. Derfor lar jeg dem ikke stå lenger enn absolutt nødvendig /tar dem heller ut temmelig lyse!)

Så avkjøles de raskt – og puttes i plast og i fryser. Denne porsjonen blir nemlig drøyt 40 boller.

Det er viktig å begynne bolleformingen straks deigen er ferdig, for den begynner jo å heve seg med en gang, og det skal den helst gjøre i formene!