Nymerket sti over Pershusfjell

I forbindelse med at Pershusfjell vernes som en utvidelse av Spålen-katnosa naturreservat, er det blitt merket sti langs med hele den spennende ryggen. «Markas mangepuklede dromedar» kalte Naturvernforbundets tidligere æresmedlem, Nils Borchgrevink, åsen – som han i mange år hadde fast vårtur over. NOA anbefaler å bli med på åpningsturen søndag 18. okt, eller ta turen for seg selv.

Møtested: Parkeringen ved Esso på Jevnaker
Oppmøtetidspunkt: Søndag 18.oktober 2009 kl. 10.00
Bompenger: kr. 40,- i Svenådalen, eller ved Olimb.

Fra Jevnaker kjører vi sammen i færrest mulig biler til Tverrsjøstallen. Vi går fra Tverrsjøstallen ca kl. 10.30, på grusvei nedover Sinderdalen.

Ved Finstad-grinda blir det offisiell åpning av stien ca. kl. 12.00. Vi følger den nye blåmerkede stien langs hele Pershusfjellet tilbake til Tverrsjøen. Den lange fjellryggen skjæres på skrå av en rekke skar, så det blir litt klyving opp og ned.

Turen går i høyst vekslende og relativt krevende terreng, men til gjengjeld er det mange flotte utsiktspunkt underveis. For de som tror de er kjent i Nordmarka, men ikke har gått langsetter Pershusfjellet, vil dette bli en aha-opplevelse.

Lengde og varighet: Ca. 12km, og 4-5 timer.

Info ved turleder Leif G. Koch, tlf.: 613 25 924 / 924 82 626